Objektiv till islandshästtävling
Hej!
Jag har fotograferat islandshästar några gånger och har då använt mitt 70-300 objektiv. Det har fungerat bra tycker jag, men det känns som att kvalitén inte blir riktigt som jag vill. Vet inte om det har med kameran eller objektivet att göra eller om det bara har varit dåligt ljus.
Jag funderar på om det går att använda något annat, så som 85 f/3.5 macro? Eller blir det väldigt svårt?
Den här gången handlar det om Säve och jag måste erkänna att bakgrunden där inte är den vackraste men jag brukar stå på långsidan med läktaren i ryggen och fotografera över till andra sidan för att slippa staketet. Förstår då att det kan bli svårt att använda 85 objektivet.
Har ni något tips på hur jag skulle kunna göra för att kunna använda det eller är det kört?
nu tog jag den här bilden från facebook, så kvalitén kan vara lite halvt sådär på grund av det men jag tänker lite på skärpan och den biten. Jag är inte alls nöjd.
insåg nu hur dåligt redigerad den är, men shhhh 😕
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Jo, använder ett Nikon 70-300 och det är inget fel på objektivet - har alltid varit skarpt och så vidare men det är när man har något att jämföra med som det lätt blir oskarpt. Jag menar, 300 på ett teleobjektiv är långtifrån lika skarpt som 85 på ett marco.
Fotograferade igår och ja, det gick väl som det gick.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Mitt i #1 har stabilisator (tror jag det heter) vilket hjälper mot det suddiga :)