Annons:
Etikett07-tips-och-teknik
Läst 2442 ggr
Moalinn
10/16/11, 3:25 AM

fotografera hoppning i ridhus

hej!

Det finns väl inte en enda kotta här inne just nu, och inte heller innan jag kommer åka senare men kan ju alltid fråga ändå.

Ska fotografera hoppning i ridhus sen, jag har läst artiklarna och jag har fotograferat hoppning förr, men aldrig i ett ridhus. Det får bli som det blir, men det jag har som fråga är , blir inte bilderna väldigt konstiga när man står uppe på läktaren och fotograferar? Jag kommer ju inte ha möjlighet till att stå inne på själva banan då jag inte har pratat med dom utan ska bara fotografera två kompisar, men jag äär rädd att bilderna blir väldigt mycket ovanifrån när man står där uppe.. blir dom det? :p

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Adrina
10/16/11, 11:16 AM
#1

Det beror på hur hög läktarplatsen är, är man i tex Göteborg Horse show som har väldigt höga läktare så är det klart det blir så. Men fotograferar man hos sin lokala ridskola brukar dem inte ha så höga platser.

Moalinn
10/16/11, 4:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Det gick bra ändå, det var inte så högt :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Adrina
10/16/11, 4:53 PM
#3

Fin bild! Du skulle dock tagit den i stående format så blir det inte så mycket luft runtomkring. Men jättebra färger & skärpa för att vara i ridhus & inte alls mycket brus.

Moalinn
10/16/11, 7:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Tack!

jo, jag försökte ta bilder i stående men antingen blev dom väldigt mörka eller så blev dom suddiga så det var något med ljuset där som kameran inte riktigt klarade av (eller så klarade inte jag av det), men kan ju alltid försöka redigera den så den blir stående istället :)

Kan säga att jag har redigerat den en del, ljusat upp den lite och ser nu att det var lite för mycket för tycker den är för ljus.

Men det var något bland det svåraste jag har fotograferat, dom flesta bilderna blev suddiga, iallafall dom från sidan, osv. Men tycker jag lyckades bra för att vara första gången och med mitt nikkor 70-300mm 1:4.5-5.6 :p

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Adrina
10/16/11, 8:12 PM
#5

Ja, tur att du fick ett hyffsat bra ridhus att fota i. I vissa ridhus går det inte att få bra bilder i, iallafall inte för mig Tyst

Moalinn
10/17/11, 9:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Ja, men det hade kunnat vara bättre för jag fick underexponera en hel del och höja isot till 1260 (tror jag det hamnade på tillslut). Men tur min kamera klarar av lite högre iso, även om det fortfarande blir lite brusigt :)

I början tänkte jag att det kommer inte gå, för alla bilderna blev suddiga men jag ville inte ge upp och glad att jag inte gjorde det. Men kan tänka mig att det kan vara riktigt svårt om det är för mörkt, eller tja. Det lär väl inte gå alls, det är ju svårt att fotografera i skymning, då borde det vara svårt att fotografera i ett mörkt ridhus Förvånad

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
NSphoto
10/18/11, 6:52 PM
#7

Får man fråga vad du använt för slutartid? (:

Jag tycker bilderna är väldigt fina! Speciellt för ridhusbilder, tycker du lyckades ganska bra med färgerna och ibland kan det vara nödvändigt att underexponera bilderna och sen ljus upp dem om man är i ridhus :)

Jag har precis samma utrustning som dig just nu (och jag måste säga samma som du, tack och lov att D7000 klarar hög ISO hyfsat), och enligt ditt ISO-tal så tror jag att du har ett väldigt ljust och fint ridhus! Då jag brukar då gå till ISO 3200-4000, då med en slutare på ca 100-200 beroende på färgen på hästen och ljuset för tillfället (:

Har dock bara fotat dressyr, och vet inte om jag vill testa ens med hoppning förrän jag fått mig ett ljusstarkt objektiv :)

//Nikita.S

Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se

Moalinn
10/18/11, 11:21 PM
#8

ehe, om jag ska vara helt ärlig så har jag faktiskt använt mig utan A-läget och kört på det. Har inte riktigt lärt mig hur jag ska balansera och sånt skit för att få det att fungera, men jag håller på att lära mig.. tar bara lite tid :)

Men på #2 hade jag följande..
f/4.5
1/320
-0.33
iso 1250
(inte 1260 :p)

jag vet inte riktigt hur ett dåligt belyst ridhus ser ut då jag bara har varit i 3 st, men fotograferat i ett och det va detta. Men det kan hända att detta va ett av dom ljusare, skulle inte förvåna mig då det va på troya horse arena i kareby.

Eftersom att jag inte kan mycket med slutaren än så ville jag inte förstöra bilder för att jag inte kan utan underexponerade en del och slängde på iso istället och jag såg inga problem med det förrän jag kom till dom mörka hästarna, alla svarta hästar blev väldigt mörka och är väldigt svåra att få den tillräckligt ljus för att kunna användas, eller så blev dom helt jättesuddiga.

Men det va min första gång jag fotograferade hoppning i ridhus, nu vet jag vad jag ska tänka på tills nästa gång iallafall! :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Upp till toppen
Annons: