Annons:
Etikett14-marknadsföring
Läst 2056 ggr
jennyliljedahl
4/22/12, 9:04 PM

Tävlingsfotograf

Jag har en sak jag funderat över. Jag jobbar som tävlingsfotograf och klurar alltid på saker som kan förbättra min marknadsföring.

Ang visitkort, får jag använda en bild på en ryttare utan ryttarens tillstånd?

Och när jag hänger upp lappar och gör reklam, får jag änvända bilder på ryttare utan deras tillstånd då?

www.JennyLiljedahl.webs.com / www.Jennypetronella.blogg.se - Besök! :)

Annons:
Metinia
4/22/12, 9:10 PM
#1

Nej, du får inte använda bilder på ryttare där det går att känna igen vem det är utan att fråga om tillstånd på lappar, visitkort eller annan reklam. Men om t.ex. inte ansiktet syns på ryttarna så brukar de inte anses vara igenkänningsbara, så du kan ju välja bilder det ansiktet skymms eller själv sudda ut ansiktet på dina bilder (genom t.ex. att använda verktyget Blur i Photosho) om du vill använda dem.

jennyliljedahl
4/22/12, 9:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Men ryttaren kan ju ändå inte identifieras genom hästen, eller det räknas inte? :)

Tex denna bilden, är den okej att använda i marknadsföring? Ryttarens ansikte är ju skuggat :)

www.JennyLiljedahl.webs.com / www.Jennypetronella.blogg.se - Besök! :)

Metinia
4/23/12, 6:50 AM
#3

Att ryttaren kan identifieras via vilken häst han/hon rider skule jag inte säga kan räknas. Om man inte ser ansiktet kan man ju inte vara 100% säker på att det faktiskt är den ryttaren trots att den rider "sin" häst. Kan ju vara en kompis eller så som rider hästen.

Den bilden är lite tveksam, jag tycker personligen att ansiktet fortfarande syns för tydligt, men det kan nog tolkas lite olika.

FotoAlle
4/25/12, 9:40 PM
#4

Nej, den är inte okej - du _måste_ ha en sk modelrelease på alla bilder där människorna som är med är identifierbara - som på denna bild till exempel, för att du ska kunna använda den i din marknadsföring.