Annons:
Etikett14-marknadsföring
Läst 2056 ggr
jennyliljedahl
4/22/12, 9:04 PM

Tävlingsfotograf

Jag har en sak jag funderat över. Jag jobbar som tävlingsfotograf och klurar alltid på saker som kan förbättra min marknadsföring.

Ang visitkort, får jag använda en bild på en ryttare utan ryttarens tillstånd?

Och när jag hänger upp lappar och gör reklam, får jag änvända bilder på ryttare utan deras tillstånd då?

www.JennyLiljedahl.webs.com / www.Jennypetronella.blogg.se - Besök! :)

Annons:
Metinia
4/22/12, 9:10 PM
#1

Nej, du får inte använda bilder på ryttare där det går att känna igen vem det är utan att fråga om tillstånd på lappar, visitkort eller annan reklam. Men om t.ex. inte ansiktet syns på ryttarna så brukar de inte anses vara igenkänningsbara, så du kan ju välja bilder det ansiktet skymms eller själv sudda ut ansiktet på dina bilder (genom t.ex. att använda verktyget Blur i Photosho) om du vill använda dem.

jennyliljedahl
4/22/12, 9:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Men ryttaren kan ju ändå inte identifieras genom hästen, eller det räknas inte? :)

Tex denna bilden, är den okej att använda i marknadsföring? Ryttarens ansikte är ju skuggat :)

www.JennyLiljedahl.webs.com / www.Jennypetronella.blogg.se - Besök! :)

Metinia
4/23/12, 6:50 AM
#3

Att ryttaren kan identifieras via vilken häst han/hon rider skule jag inte säga kan räknas. Om man inte ser ansiktet kan man ju inte vara 100% säker på att det faktiskt är den ryttaren trots att den rider "sin" häst. Kan ju vara en kompis eller så som rider hästen.

Den bilden är lite tveksam, jag tycker personligen att ansiktet fortfarande syns för tydligt, men det kan nog tolkas lite olika.

FotoAlle
4/25/12, 9:40 PM
#4

Nej, den är inte okej - du _måste_ ha en sk modelrelease på alla bilder där människorna som är med är identifierbara - som på denna bild till exempel, för att du ska kunna använda den i din marknadsföring.

Skuggat eller ej - de som känner ryttaren, eller vet vem det är, eller kommer ihåg ekipaget från just den tävlingen kan ju identifiera dem och därför är det inte okej.

Elshira
4/26/12, 6:39 AM
#5

#4 Fast då kan man ju kapa hela överkroppen på människan och man kommer ändå vara "igenkänningsbar" på benen - av de som känner igen hästen och tävlingen.

Däremot kan man väll kanske förutom ansiktet plocka bort startnummer som ev. är synliga för att det inte ska gå att kolla det rakt av.

Det handlar om att inte se "rakt upp och ner" vem det är. Vill någon ha reda på vem som red hästen kan de ju annars bara kolla resultatlistan och köra uteslutningsmetoden i och med färg på hästem, höjd på hindret osv. Om man nu vill det menar jag…

Hakuna matata!

Artylay
4/26/12, 8:48 AM
#6

Nej, den bilden skulle för mig inte ses som okej. För att vara säker på din sak så ta en närbild på något annat som visar på din förmåga. 1, för att detta knappt skulle synas på ett visitkort, och 2, för att du har fotograferat en annan människa.

#5 det är sant. Men en hel människa talar mer för sin identitet än vad benen gör. Nu ser man exakt vad denne har på sig, hur kroppsformen ser ut, och ja, man ser ansiktet tydligt.

Mvh
Rebecca Frödén

Annons:
Elshira
4/26/12, 8:58 AM
#7

#6 Jag håller med om att bilden inte är särskillt lämpad på visitkort pga att det blir så litet. För dålig kontrast för att vara så litet med, behövs ljus häst på mörk bakgrund utan annat (eller liknande) eller en förstoring.

Skulle man dock vilja ha den på visitkort är den väll knappast tillräckligt stor för att man ska se ansiktet (eller ens se om ansiktet är suddad eller ej).

Visst blir personen mer igenkänningsbar, och det bästa är ju alltid att fråga om man har en bild man verkligen gillar. Då slipper man ju tänka på det! =) Men det är fortfarande OK om ansiktets suddas enbart. Precis samma princip som att man inte kan åka dit för fortkörning vid fartkameror om inte ansiktet synns, trots att det på firmabilar står vem som använt bilen t.ex.

Hakuna matata!

[alezan]
4/26/12, 9:57 AM
#8

Det är få fotografer som jag känner i och från hästsportsammanhang som har något foto på sina visitkort.

Ska man ha ett foto bör man enligt mig hellre ha en bild på sig själv i passfotoformat så att folk känner igen en men det är å andra sidan väldigt "hej jag jobbar på Manpowers huvudkontor" över det hela.

Tala hellre om vad du gör i text och försök få till en loggo som du kan leva länge med om detta är vad du vill ägna dig åt.

Gällande flyers och annonser rekommenderar jag att du väljer detaljer hellre än översiktsbilder.

Kort och gott en hästhals/huvud istället för en hel häst och ryttare. På så sätt undkommer du lätt och smidigt de mest rabiata personerna som skulle kunna ta illa vid sig av att finnas med på bild.

jennyliljedahl
5/5/12, 11:03 PM
#9

Tack för hjälpen allihopa! Uppskattar att ni tog er tid :)

www.JennyLiljedahl.webs.com / www.Jennypetronella.blogg.se - Besök! :)

Upp till toppen
Annons: