Annons:
Etikett08-analyser-och-diskussioner
Läst 2950 ggr
FotoAlle
2012-08-07 20:04

Varför ger ni bort bilder?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag var och fotograferade på en stor tävling i helgen. Nu ett par dagar senare så ser jag att andra sk "hobbyfotografer" har lagt ut massor av bilder, som de ger bort gratis - enda kravet är att loggan ska finnas med.

Jag undrar nu - Varför ger duktiga amatörfotografer bort bilder? De har tillbringat en hel helg på en stor tävling med många presumtiva kunder, tagit flera hundra bilder som sedan man sedan har laddat upp på sina hemsidor?

Varför inte ta chansen och tjäna en slant också?

Dels så sänker man sitt värde som fotograf, men man dumpar också marknaden för oss fotografer som tar betalt för våra bilder.

Nu vill jag höra era åsikter om detta, och då hemskt gärna särskilt från er som skänker bort fina bilder.

Annons:
Artylay
2012-08-07 23:44
#1

Tyvärr vet många hästmänniskor inte vad copyright är, och att få gratis bilder är en självklarhet. Jag har många fall då jag blivit kontaktad av hästägare då jag varit på en tävling, men då jag berättar mitt pris (som ofta är väldigt lågt) så förlorar jag kontakten. De är inte längre intresserade. Jag tror att detta kan vara en av anleningarna till att hobbyfotografer ger bort sina bilder. Folk är inte berädda på att betala för något som de själva tycker de kan göra, dock kanske inte lika bra. 
Mycket tråkigt då de som ger ifrån sig sina bilder gratis "pissar" på oss som försöker få sitt levebröd av det.

Mvh
Rebecca Frödén

Kitty41
2012-08-08 00:30
#2

Håller med inlägget ovan, dagens internetgeneration tror att ALLT är gratis på internet *suckar högt*. Så jag tror att många skänker bort bilder just för att marknadsföra sig själva så fort som möjligt så att de kanske, KANSKE kan få en slant någon gång i framtiden då de är mer "kända".

Eller så är det för bekräftelsen de får när någon vill använda ens bilder, även fast de är gratis…

[Justie]
2012-08-08 17:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag fotar bara folk jag känner, och de tycker det är en självklarhet att det ska vara gratis… Så då blir det gratis, men nu är ju inte fotograf på hopptävlingar där jag brukar hållatill utan jag följer med när någon i stallet tävlar…

Jag känner mig dum om jag tar betalt för de bilderna, eftersom jag själv blir glad när folk fotar mig och sedan skickar bilderna till mig Glad

Pazuzu
2012-08-08 21:22
#4

De kanske är som mig: att jag helt enkelt tycker att jag är för kass som fotograf för att ta betalt för några bilder! Ibland lyckas jag få till riktigt bra bilder men oftast så blir de mediokra eller dåliga, så det känns inte rätt att marknadsföra dem som "köpe-bilder", utan är det någon som tycker att någon bild blir bra så får de den.

Jag ligger inte direkt i hårdträning för att bli bra (det kan gå långa tidsperioder mellan jag ens tar upp kameran), eftersom jag först och främst fotograferar för privat bruk där högsta bildkvalitet inte är extremt viktigt. Den främsta orsaken till att jag fotograferar på tävlingar är att jag vill ha bilder på hästar från olika raser och av olika härstamningar (härstamningsnörd som för noggrann statistik över alla fotograferade hästars ras, härstamning mfl uppgifter och lägger in mina bilder i flera härstamningsdatabaser så att fler stamnördar kan ta del av dem).

Det har faktiskt varit så att vid ett flertalet tillfällen så vill folk prompt betala för bilder jag tagit. Jag har avvisat alla utom en som i princip tryckte sedeln i näven på mig.Flört Jag har faktiskt aldrig funderat över att jag försvårar för fotografer som tar betalt, eftersom de spelar i en helt annan liga än mig.

kuusou
2012-08-09 16:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

jag har gjort så innan, då jag tyckt att jag inte tar bilder bra nog att ta betalt för. Denna gång testade jag att inte öra det gratis men har fakiskt fått ett par beställningar på 10-12 bilder redan (gick u ed bilerna för 2 timmar sedan) s jag kommr nog inte ge bort gratis mer.Där emot tar jag nog väldigt lågt pris kanske då jag inte vet vad an brukar ta :p

Satte pris 45kr för en 640x480 och 80 kr för en 1600x1200. Lilla bild får med min logga på. Lite mindre än de med copyright dock :p

http://minihingstar.n.nu

Ketang
2012-08-09 19:09
#6

Nu fotar jag inte själv hästtävlingar, men har hört endel som ger bort bilder just på grund av att dom inte vet hur duktiga dom är. Sen är jag sån att jag hellre säljer billiga bilder än inga alls just för att få ut mitt namn och kanske i framtiden tjäna lite mer.

Men jag håller med om att proffsen får svårare och svårare att tjäna pengar på att sälja bilder just för att det finns så otroligt många duktiga amatörer som dumpar priserna, säljer svart och skänker bort bilder. Folk tycker att bilder är för dyrt, dom förstår inte hur mycket tid och pengar det ligger bakom och dom vet att det går att få bra och billiga bilder på annat håll.

Annons:
FotoAlle
2012-08-10 09:48
#7

Det gör mig lite lessen att så många av er tycker att ni är kassa som hästfotografer.

Jag är ganska ofta och kikar runt på sidor och bloggar och det är förvånansvärt många som är väldigt duktiga.

Tänk på att det ALLTID sitter i betraktarens öga, och om den personen tycker att bilden är fantastisk - ja, då är den det - för _den_ personen! Sen att du aldrig skulle lägga den i din portfolio är en annan sak…

Så skäms då inte för att ta en slant för besväret. Och inte en för liten.

Prisexempel hos oss:

Webbild med logga 99 kr

Print 10x15 49 kr

Sen har vi paketpriser om man köper fler.

Jezzie
2012-08-12 23:01
#8

Jag hade hemsida och tog betalt förr, men alla stal bilderna ändå eller så "köpte" dom bilderna och struntade i att betala. Blev less och la ner hemsidan, nu fotar jag bara för skojs skull när jag ändå är på tävlingarna för fota är en jättekul hobby och jag känner inte att jag MÅSTE ha betalt för det.

monsterblom
2012-08-13 21:02
#9

Jag kan inte heller förstå varför ni inte tar betalt! 
Om jag är ute på en tävling med min tränare så brukar jag allt som oftast fota de andra ekipagen, och vill någon köpa så har jag ett fast pris.

1500.- för 8 st bilder i 20x30 format. Antingen så väljer de att betala eller så behöver de inte mina bilder. Jag jobbar inte gratis! 
Jag har endast gjort ett enda undantag och de var 16 bilder för 500.- Hon tyckte bilderna var kanon, jag var mindre nöjd över min prestation. Samt att jag känner henne. Men hon vet att jag kommer ta normalpris vid framtida försäljning.

Vän eller inte. Man betalar för jobb. Kan de gladeligen köpa nya schabrak och lindor för att hästen ska vara fin kan de betala för bilderna. Allt som oftast så redigerar man bilderna väldigt enkelt, ibland lägger man ner massor med tid. Men du har fortfarande gjort ett jobb! Du tog dig dit, du fotade, åkte hem och gick igenom bilderna och valde med omsorg ut de som du tycker är bäst.

Stå på er och våga ta betalt!
Och ni som lägger upp på internet, sätt en logga över bilden så att de inte vill använda. Hittar ni eran bild hos någon som inte betalt, skicka en faktura helt enkelt!

jessicaeriksson79
2012-08-13 21:44
#10

Det stora problemet är nog att många tycker att det är ok att ge bort bilderna "för att de inte är så duktiga", vilket speglas här. Men det är alltså ok att nedvärdera sin insats, tid och energi?

Samt att förstöra för alla oss som VILL ha betalt??

Jag tycker det är bättre om man tar en tia per bild av princip, än om man ger bort dem, för då lär sig inte hästfolket att bilder är gratis. OCH man förstör inte fullt så mycket för sina fotografkollegor.

Visst måste man vara realistisk och visst är det så att har man inte bra fotoutrustning och kunskap, bildseende osv, då kan man inte ta så mycket betalt. Men man måste börja någonstans, och man kan ju faktiskt använda pengarna man fotar ihop till att betala tillbehör till kameran t ex.

Jag erkänner villigt att jag blir lite lätt irriterad när jag hör talas om att man ber någon fota gratis. Det är inte bara en måttstock som säger att man är en snåljåp, det är också ett sätt att nedvärdera den som fotar. Typ "jag låter dig fota för du är inte bra nog att ta betalt i alla fall…"

Usch säger jag bara. Hoppas fler har vett att ta några kronor när de fotar! Själv ska jag återgå till att skicka ut provbilder till intresserade kunder efter helgens tävlingar. Har sjukt mkt att göra :P

[alezan]
2012-08-13 23:38
#11

Någon måste förklara för mig en gång för alla varför det uppenbarligen anses ok att som så många gör kalla sig fotograf när man i nästa sekund inte vågar ta betalt för sina bilder?

En fotograf är en person som har foto som huvudsyssla. Alla andra är hobby eller amatörfotografer och det är den internationella inställningen till detta med foto!

Att gå omkring och tro att "om jag ger bort bilder idag så betalar kunderna imorgon" är hemskt naivt och kommer i många fall på grund av ungdomlig omognad men faktum är att ingen kommer betala imorgon om ni idag ger bort bilderna gratis.

Vad som däremot är vanligare är att de som ger bort bilderna idag inte finns kvar "i branschen" (där de egentligen aldrig har varit) imorgon medan vi som har detta som huvudsyssla fortfarande är med i gemet även under morgondagen men fått ytterligare lite svårare att motivera (i mitt fall framförallt svenska tidningar) om varför de ska betala för bilder när andra "fotografer" väljer att ge bort dem gratis.

För att summera finns det ganska så många som borde rannsaka sig själva och sina fotokunskaper både i positiv och negativ bemärkelse.

Det finns de som fotar uselt och tar betalt och det finns de som fotar som gudar och som inte tar betalt. Vad däremot ingen vinner på förutom mottagaren är gratisfoto!

Jag kanske är lite väl hård nu men det behövs verkligen en uppryckning på alla fronter på den här marknaden!

Anniez
2012-08-15 23:43
#12

Jag fotar mest som hobby men vill kanske i framtiden ha det som yrke eller något, men eftersom vi bor i Kiruna och man känner alla man fotar så känns det fel eller konstigt att ta betalt. Speciellt av sina kompisar som tjatar att man ska fota. Har dessutom ingen värst bra utrustning och när alla i stallet har sin egna systemkamera är konkurrensen stenhård. Är inte så duktig men tar helt okej bilder.

Är det ändå okej att ta betalt? Kanske så lite som 10kr per bild, men det skulle ändå kännas fel men jag köper absolut att det är dåligt för dom som tar betalt, även fast det inte finns några i Kiruna. Sparar till en massa saker och skulle egentligen behöva dom där pengarna, hur lite det än är men som sagt kännas fel att ta betalt av sin bästa vän fast man lagt ner arbete på dom där förbannade bilderna. Hur mycket vågar man ens ta betalt liksom?

Lecheval.blogg.se - Mitt hästliv :))

jessicaeriksson79
2012-08-16 08:21
#13

#12 JA det är ok att ta betalt, om så bara en tia per bild. Berätta att du sparar till något och försöker tjäna in lite extra pengar. Om de gillar dina bilder tillräckligt för att be dig fota, så får de också vara beredda på att betala för din tid. Gör klart att du inte är intresserad av att fota gratis för att du vill vara tillgänglig om någon som är beredd att betala vill ha dina tjänster. Det brukar få folk att tänka till.

Jag förstår så väl känslan av att man "inte är bra nog" men vet du, det handlar inte om din utrustning eller antal år du har fotat. Den handlar om efterfrågan. Om någon frågar dig om du kan fota så är det antagligen för att de tycker att dina bilder är bra. Var då tydlig med att du börjat ta lite betalt (ett exempel kan vara att du tar 100 kr/fototimme plus en tia per bild du måste leta fram och fixa till kunden) och förklara att du måste värdera din tid om inte annat. Det är inte gratis att ta sig till och från fototillfället. Det är inte gratis att skaffa kamera, oavsett märke och ev tillbehör. Det är inte heller gratis att spendera en heldag på tävling för att fota, man köper fika, läsk och liknande och det blir några kronor som går åt varje gång.

Väntar sig folk att du ska ställa upp gratis, så kanske du inte får så många som ber dig fota under en period. (Fast jag får intrycket av att du är lite trött på folk som ber dig fota just nu?) Men då föreslår jag att du passar på att fota det DU vill, NÄR du vill själv. Bygg upp en portfolio och när du känner att du har bilder som representerar dig och din "stil" så kan du sätta en lapp på Ica eller ridskolan eller var som helst. Ok så "alla" känner dig. Men jag lovar att alla inte vet att du kan fota. Visa några exempel på dina bilder på lappen och skriv tydligt vad du vill ha. Förr eller senare dyker den första betalande kunden upp. Och är den nöjd, så blir du förmodligen omnämnd till andra som ser bilderna.

Skapa en facebooksida eller fotoblogg, gör dig lite besvär för att folk lätt ska kunna ta del av det du gör. Det underlättar, och kan nog t o m få folk "utifrån" att söka upp dig.

Jag håller alla tummar för dig, tro på dig och din förmåga. Och ha ROLIGT. Det är ändå ett intresse, och det är väl meningen att det ska vara lite givande… ?

Lycka till!

Annons:
[Justie]
2012-08-16 12:58
#14

Jag är ingen fotograf, jag bara fotar för att jag tycker det är kul. Och jag ger bort mina bilderna till de jag vill, gratis Glad (Eftersom att jag bara fotar folk jag känner)

jessicaeriksson79
2012-08-16 14:24
#15

#14: Du kanske inte är en fotograf, men du ser ut att ha bra bildseende (baserat på det man hittar på din blogg) och det ser inte ut att vara dåliga bilder du tar, så du skulle nog utan att skämmas kunna ta några kronor för dina bilder. Det svåra med att fota gratis "för jag fotar ju ändå bara folk jag känner" är att när man väl känner att man är bra nog att ta betalt, så har man skämt bort omgivningen med att det är gratis, så det är MYCKET svårare att börja ta betalt då.

Lite trist, men jag talar av erfarenhet. Dock har jag turen att min omgivning verkar acceptera det faktum att jag vill ha betalt, och många har uppmuntrat mig också.

Därför försöker jag uppmuntra andra också. Och jag tycker du tar trevliga bilder i allmänhet. Fortsätt så!

MatildaSjöberg
2014-03-05 22:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Jag brukar låta folk kopiera mina bilder av den enkla anledningen som #1 säger. Samt att det inte är någon ide att sälja längre, finns så många som fotar och folk bara tar bilderna ändå. Tar fina bilder, och ibland köper faktiskt folk dem. Men idag är internet så stort och folk tar sig rättigheten. Och som svar på din fråga, nej jag tänker inte på yrkesfotograferna. Jag har lika stor rätt att fota och göra vad jag vill med mina bilder, tycker inte dem har större rätt på att fota bilder på en offentlig plats för de har ett flashigt objektiv, vattenstämpel och hemsida 😇 Bilden är en typisk Matilda bild, borde ta betalt för dem, men orkar inte tjata på alla, hade fått skicka fakturor 24\7…

Loviisaa
2014-03-06 13:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Många av mina vänner tjatar på mig att jag borde ta betalt för mina bilder. Men jag vet inte riktigt.. dels för jag vet inte hur jag ska gå till väga.

Jag brukar alltid följa med på tävlingar bara för att fota, för skoj skull. Då fotografering är ett jätte stort intresse men jag som person har inte mage att ta betalt för mina bilder. Då jag tycker att mina bilder kan bli bättre, jag utvecklas fortfarande och det är inte 100% chans att kunden får en bra bild. Nej. Då väntar jag tills jag blir duktigare. Men jag fotar annars små jobb och ibland får ja ändå betalt oavsett även fast jag inte räknat med det. Men det har ingen jätte betydelse för mig, det som betyder mest är att få göra en rolig fotografering och att lyckas, att växa som fotograf.

Besök gärna min blogg! 

Lovisaanderssonn.horseworld.se

CarolinePettersson
2014-03-06 17:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Jag tycker det är jättejobbigt att sätta precis och gav i princip alltid bort bilderna. Tills jag började frilansa på Svensk jakt där jag tjänar några tusen lappar per år på något som jag älskar. Efter det då jag även är hästfotograf så började jag  sätta pris på mina bilder och vissa helger är det många som betalar för dem och andra helger så rynkar folk åt näsan p.g.a. priset som jag inte ens tycker är lågt.

Jag tycker det är jobbigt att sätta pris, men vill man någon gång kunna uppgradera kamerautrusningen så måste man ta betalt. Jag vill inte fotografera med min D7000 resten av livet så därför har jag börjat tagit betalt +  och alla timmar man lägger ner det är inte några ;)

Jag brukar alltid skriva ut på bloggen vart och när jag ska iväg på vissa tävlingar.

Anna
2014-08-22 10:30
#19

Puttar upp en väldigt nyttig och intressant tråd!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[Carpinus]
2014-08-22 11:00
#20

 Om jag åker på ett evenemang, oavsett om det är en musikfestival eller en hästtävling och vill skildra den i form av ett obeställt referat eller fria bilder från tillställningen till omgivningen upplever jag det inte  som konkurrens med de som tar betalt för sina tjänster. Först när lokaltidningen,  en facktidskrift eller för mig okända personer vill använda mina gratistjänster ser jag det som att jag konkurrerar med de som tar betalt.

Tar man betalt så tycker jag att det är genom sina bilder man bevisar att man är värd sitt pris,  inte genom att hindra de som har som hobby att skildra olika händelser att dela med sig av sina upplevelser utan betalning.

Annons:
miinaanahita
2014-08-23 20:55
#21

Enda gången jag fotar gratis är då jag ska utöka min egna portfolio eller behöver modeller för något skolarbete. Jag har ännu inte mitt egna företag och behöver all hjälp jag kan få gratis för att bygga upp mina arbeten tills dess. Då känns de fel att ta betalt utav någon som faktiskt hjälper mig. :) Sedan så tar jag givetvis inte betalt från nära familjemedlemmar. :) 

Vid alla andra tillfällen tar jag betalt. Mitt jobb som fotograf ska ha lika självklar betalning som om jag jobbade i tex butik eller så! Ett jobb är ett jobb!

MatildaSjöberg
2014-08-23 23:57
#22

Fast notera att man får inte marknadsföra sig som fotograf utan att ha f skattsedel, alltså skriva på blogg/fb att man säljer bilder. Sen om ngn hör av sig till dig och vill köpa är det en annan sak… Sade ngn ngn gång :-P

event-bilder
2014-08-24 08:12
#23

#22 : du har helt rätt. och man får inte erbjuda tjänster åt annan, allts man får itne ta betalit för en fotografering utan får enbart ta betalt för bilderna osm upp kommit.

Hobby får sälja produkter men inte tjänster. Så att ta betalt för en (1) timme fotografering där de får bilderna efteråt får inte göras. Däremot åka på tävlingar fotografera och sedan om någon vill köpa produkterna (bilder) efteråt så är det okey.

// Mathias Eriksson Event-bilder.se

Loppiluring
2014-08-24 22:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Jag ger bort gratis för ingen är intresserad av att betala för bilderna jag fotar. :)

Zabbio
2014-08-25 22:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Hoppar in lite i diskussionen, fast att jag inte hör hemma här. :) Men samma sak gäller på  bilder man ritar - jag tar betalt för mina teckningar (och jag tar betalt för vad jag anser att de är värda, ingen ''symbolisk'' summa), för varför skulle jag annars lägga ner 12 timmar på att måla ett porträtt?
Folk kontaktar mig för att be mig rita av deras djur, men blir bestörta när jag vill ta betalt för arbetet..

Jag ror att det hör till kreativa sysselsättningar. Vi gör ju saker bara för att det är kul, och ska bara vara glada att folk vill ha det vi gör ;) Till viss del kanske det är för att andra ger bort det gratis.. men mycket är nog  bara kulturen och generellt tankesätt. Men vill de ha bilden så får de betala. Detsamma bör ju gälla foton.. vill de ha bilden på sin häst så får de betala för den.
Å andra sidan så om man inte vill ha betalt så är det ju upp till fotografen.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

MasseMasen
2014-08-26 09:23
#26

Jag ger utan tvekan bort en bild - om det finns en tydlig vinst för mig i slutändan. Annars inte.

natrualhorse
2014-09-05 00:39
#27

Jag här tänk att betalt för mina bilder sen jag började fotografera. Har dock aldrig hänt. Man ger bort en bild hit och en dit. Sen är man ju alltid orolig för om bilderna är bra nog att ta betalt för. Fotade min kompis och hennes häst i sommars och jag kunde nog ha tagit betalt för dom för hon blev nöjd men om jag hade gjort det skulle hon nog blivit lite sur. Inget jag egentligen borde bry mig om men. Har fått en fotojobb till helgen, porträtt, vi ska nog fota en timme skulle jag tro. Familjen är väldigt nära vänner till familjen men dom har insisterat på att ge mig pengar för bilderna men vi har inte sagt någon summa ännu. Vad är rimligt? Ska jag ta några kronor per bild eller pris beroende på hur länge vi håller på? Hur mycket pengar för en bild? Ska jag välj ut bilderna jag tycker är finast eller ska dom få kolla igenom och välja själva?

Annons:
Upp till toppen
Annons: