Annons:
Etikett15-bildhantering
Läst 1424 ggr
Anna
5/19/13, 9:45 AM

Hur organiserar ni era bilder i kameran?

När ni är iväg, främst på tävling tänker jag , hur håller ni ordning på era bilder på minneskorten? Vad har ni för system för att hålla isär klasser, kategorier och omhoppningar t.ex?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Annons:
[Justie]
5/19/13, 10:05 AM
#1

Jag fotar mest ponnytrav, och då ser man ju nummerbrickorna som har olika färger - olika färger för varje lopp. Lopp 1 har tex alltid gula skyltar.

Men på hoppning har jag en bild av programmet/himmeln så det blir "en vit lucka" mellan klasserna :)

Hur gör du? 🙂

Anna
5/19/13, 11:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har gjort det simpelt för mig - mellan varje klass tar jag en bild på banstaketet, mellan varje kategori tar jag en bild på marken/gräset. Inte så komplicerat, men det behöver det ju inte vara heller.

I början försökte jag ha med mig papper med klassnummer för att skilja på bilderna, men tyckte det blev för rörigt. Nu har jag hellre all information direkt i laptopen eller mobilen så jag slipper prassla med en massa papper och grejer. Staket och gräs funkar minst lika bra 😃

Jag vet inte hur många sådana här bilder jag tagit genom åren… Haha!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

FotoAlle
5/21/13, 2:07 PM
#3

Jag skapar en mapp för varje klass på minneskortet. Är det många starter i varje kategori så även en mapp per kategori vid ponnytävlingar.

Winden
8/4/15, 1:15 AM
#4

Om folk frågar efter bilder från tävlingen låter jag dem beskriva ekipaget så bara letar jag ( Mvh en amatörfotograf)

we need to freeze the world and keep it in our camera

zebraa
8/7/15, 12:34 PM
#5

Det med staket och gräs var ju väldigt smart! :D

På ponny sm hade dom som en tavla som bytte ut namnet när det var nästa ekipage så det kunde man fota och sen kommer bilderna direkt efter. Väldigt smidigt :) Men på vanliga tävlingar (utan dessa tavlor) fotar jag bara. Men ska börja ta kort på något emellan, kanske linsskyddet x)

Zakaraa
8/16/15, 12:30 AM
#6

Lärt mig precis att jag måste, måste, måste lära mig att markera klasserna. Fotade härom veckan på en ponnytävling varpå jag fick med mig runt 3500 bilder.

Jag har i alla fall delat in per Dag efter jag laddat ur korten på datorn men det hjälper bara minimalt. Får leta ihjäl mig ibland, speciellt om det är så att jag missat en klass men inte är säker på vilken, exempelvis som nu då jag missade dagens första klass som hade fem olika kategorier men jag kom under sista kategorins hoppning och fick någon bild därifrån. Har haft ekipage som hört av sig som jag fått leta efter ordentligt för att sedan komma på att de kanske var klassen jag inte var närvarande för.
Hade så sent som idag ett ekipage som hörde av sig och i de fyra kategorier hästen gick var jag borta på samtliga då jag antingen kom för sent till tävlingens start eller blev tvungen att åka hem tidigare.

Jag har funderat på om jag ska på något sätt ha lappar där det står vilken klass (och ev kategori) som kommer härnäst och fota den innan jag börjar med klassen. Jag gjorde så när jag fotade på en hundutställning för att kunna skilja på klasserna snabbt och enkelt.

#3 Kan man göra så genom kameran eller hur gör du mappar?
Första gången jag hör om mappar i kameran men det kanske är de lite mer avancerade kamerorna som har sådan funktion?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
EvelinaFoto
8/18/15, 11:34 AM
#7

Jag gör faktiskt så att jag har ALLTID startlistorna, och jag raderar inga bilder på kameran under tävlingen. Om det skulle vara så att någon trillar av eller blir utesluten innan du hunnit ta bild på just det ekipaget så stryker jag bara lite snabbt på startlistan. (det tar bara 2 sec) 

När jag sedan kommer hem och lagt in alla bilderna så sorterar jag bilderna i olika mappar varje klass, avd A och avd B, Lika så Kat. B och alla därefter.

Hur jag ser vilken klass det är ser man på klockslaget på datorn. Det är så jag håller reda på när det är en ny klass. Och är det då ponny tävlingar så bara räknar man hur många det är i varje kat. och checkar av på startlistan. Lika så när du sorterar och lägger upp bilderna så har du startlistan som hjälp. :)

Upp till toppen
Annons: