Annons:
Etikett12-uppdrag-bildförsäljning
Läst 846 ggr
CarolinePettersson
10/4/13, 12:00 PM

Hjälp!

Jag gör fotojobb men även bloggdesigner.
Nu gjorde jag en design för en blogg för drygt 4månader sedan. Lag ner x-antal timmar och satte pris 450kr.  Tjejen lovade att sätta in pengar.

Det tog en månad och inga pengar har kommit in, trots påminnelser om det. Tjejen blir förvånad att pengarna fortfarande inte kommit in och skyller på att hon fört över till fel konto och att hon skulle sätta över igen.

4 månader har gått och jag har fortfarande inte fått några pengar.
Nu skickar jag en påminnelse igen om att pengarna ska in innan helgen.

Hur skulle ni gå till väga?    Funderade på att lägga på 100kr för varje månad som har gått, för lite? eller för mycket?

Vad får jag göra i det här läget?

Annons:
Anna
10/5/13, 3:06 PM
#1

Har hon fått den färdiga desginen? Alltså, använder hon den design du gjort till henne utan att ha betalat?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

CarolinePettersson
10/5/13, 3:15 PM
#2

Japp, jag fick tillgång till hennes inloggningsuppgifter så fixade den i hennes blogg, lite orutin från min sida. När jag var klar så  bad jag henne sätta in pengarna till mig, vilket hon skulle göra. Sedan när jag ifrågasatte vid månadsskiftet att pengarna inte kommit in så hade hon " satt in pengarna till fel konto" men då skulle hon fixa och sätta in till mig men inget har hänt.

Anna
10/5/13, 3:18 PM
#3

Jobbigt läge. Visst är det en miss från din sida, men det är fortfarande hon som gjort fel och är oärlig. Jag har råkat ut för liknande grejer och det är aldrig kul, men man lär sig att inte ge ut någonting i förskott - alltid betalning först.

Det är aldrig roligt att tjata, men i det här fallet får du nog ligga på. Kontakta henne varje dag och fråga var dina pengar är.

Eller så skickar du helt enkelt en faktura hem till henne.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

CarolinePettersson
10/5/13, 3:22 PM
#4

Om jag ger henne en 3dagars deadline och hon inte betalar har jag rätt då att öka beloppet ?

Anna
10/5/13, 4:26 PM
#5

Jag tycker du har all rätt att öka beloppet redan nu! Men att ge henne ett par dagar tycker jag är helt ok också.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

fridelfina
10/5/13, 11:31 PM
#6

Påminnelseavgifter och ränta på sen betalning är lagligt, så varför inte. Googla runt, läs och bestäm vad som känns rimligt! 100 kr per månad verkar dock vara lite väl mycket, tycker jag…

(tillägg) Såg på konsumentverkets sida att påminnelsavgift endast är tillåtet om det står i köpeavtalet…. http://www.konsumentverket.se/vara-omraden/privatekonomi/skulder/om-du-inte-betalar/

 
 

Annons:
Upp till toppen
Annons: