Annons:
Etikett12-uppdrag-bildförsäljning
Läst 619 ggr
tm-l
2014-03-23 19:35

Köpavtal mm

Jag ska börja fota mer seriöst nu och ta betalt för bilderna. Jag skulle bara vilja ha lite tips på hur ni andra gör. Jag har inget företag.

- Hur gör ni när ni ska sälja bilder? Skriver ni något kontrakt/avtal eller liknande vad dom får göra med bilderna osv? Hur ser det isåfall ut?

- Hur gör ni när ni ska ta betalt för bilderna? Innan eller efter dom får bilderna? Via kontoöverföring eller hur kan man göra?

- Om ni tex säljer en bild till någon och dom inte får kopiera den eller liknande, hur kan man veta att dom inte gör det? 

Berätta gärna hur det går till för er när ni ska sälja era bilder! :)


Annons:
[tralala Livi]
2014-03-23 19:38
#1

Du skriver ditt namn/din logga på bilden o säger att om bilden sprids/publiceras utan loggan/namnet på kommer det att räknas som bildstöld och då kommer det även behandlas därefter.

tm-l
2014-03-23 19:40
#2

Ja logga och namn kommer jag självklart ha på mina bilder. Men bara för att det står på ska dom väl inte få göra vad dom vill med bilden?

- Bör man ta extra betalt om bilden ska ligga ute på nätet?


FotoAlle
2014-03-23 19:46
#3

Vi har inget avtal med varje kund, men det står tydligt i vår villkor vad som gäller. Och när kunden slutför ordern i webshopen så innebär det att de har godkänt villkoren. 

Se punkt 8 - Upphovsrätt

http://ridskolefoto.se/kopvillkor

Här ser du också hur vi tar betalt, men nu har ju du inget företag så det är lite knepigare.

[tralala Livi]
2014-03-23 19:56
#4

Kolla med Teja-Bea inne på gotlandsruss.ifokus annars! Hon säljer sina suuuuperfina bilder och har en hemsida!

Upp till toppen
Annons: