Annons:
Etikett13-lag-moral-och-etik
Läst 1198 ggr
suchthefool
2014-05-06 07:15

Hur rensar ni era bilder från tävlingar?

När ni rensar och sedan lägger upp bilder till potentiella kunder från diverse ridsportstävlingar - ser ni alltid till att ekipagen ser perfekta ut? Vilka detaljer rensar ni bort?

Jag frågar då jag för första gången fått ett klagomål från en person som tycker att det är dålig reklam för mig att lägga upp sådana bilder. Jag respekterar det givetvis, men samtidigt känner jag att jag kan inte sitta och rensa till perfektion? Eller bör jag gör det? Jag tar bort det värsta och mest osmickrande. Hur gör ni?

/ Malin, medarbetare på Hästfoto iFokus

Besök gärna min blogg eller facebooksida!

Annons:
Artylay
2014-05-06 07:35
#1

Menar du när man redigerar bilder?
Jag har själv fått klagomål från kunder om att bakgrunden är för rörig på tävlingar. Visserligen fotograferade jag då med mitt gamla objektiv som vid insomning hade f 5,6, vilket gjorde att bakgrunden blev lite för skarp för allas smak. Därför, när jag förklarade att jag inte kunde redigera bort så pass många bilar och hästttransporter så ville hon inte längre ha någon bild.
Skärpedjupet har med utrustning att göra, men jag kan inte utföra mirakel med Photoshop, och stökig bakgrund är det på de flesta tävlingar :/.

Mvh
Rebecca Frödén

suchthefool
2014-05-06 07:46
#2

Oj, jag var nog lite otydlig ser jag nu.. jag menar mer ögonblicksbilder som kanske inte är supersmickrande för ryttaren. Olyckor och extremt osmickrande bilder tar jag givetvis bort. I det här fallet handlar det om en gapande/öppen mun som har kommit med på bild.

/ Malin, medarbetare på Hästfoto iFokus

Besök gärna min blogg eller facebooksida!

Anna
2014-05-06 10:20
#3

Jag har nog aldrig fått några klagomål på de provbilder jag visat upp, det låter himla tråkigt att ni råkat ut för det!

Jag gör som dig Malin att jag rensar bort olyckor eller t.ex språng där hästen hamnat helt fel och/eller synligt river (vid hoppning), eller där hästen inte går i en korrekt form/är i en osmickrande del av steget (vid dressyr). Vad gäller gapande/öppen mun är det ju INTE fotografens fel, utan ryttarens, och något man som fotograf ofta får se och "tvingas" fånga för att ens få några bilder alls. Där tycker jag inte ryttaren eller kunden har rätt att klaga, de kan ju helt enkelt bara välja bort just de bilderna vid köp.

Gapar hästen väldigt mycket, så pass att jag reagerar på att det ser väldigt otrevligt ut, försvinner nog bilden nästan direkt i kameran. Men om det i övrigt är en bra bild, och hästens mun endast är något öppen, skickar jag nog med den som provbild.

Hur visar ni provbilder för kunden? Öppet så att alla kan komma åt och se bilderna? Isåfall kan man ju kanske förstå argumentet att det är "dålig marknadsföring" om bilderna inte är bra enligt ryttaren. Sedan är det ju dock inte upp till ryttaren att avgöra vilka bilder som är bra i fotografens ögon.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Artylay
2014-05-06 15:51
#4

Det kanske är svårt för någon som inte fotograferar att förstå, men att fånga rätt steg, rätt ljus, bra bakgrund och också en ryttare med perfekt uttryck händer väldigt sällan. Skulle man bara ta bilder som blir perfekta på just detta sätt så skulle man förmodligen inte komma hem med många bilder efter en tävling :o

Mvh
Rebecca Frödén

Anna
2014-05-06 16:25
#5

#4 Precis! Men det är nog, som du säger, svårt för någon som inte är insatt, att förstå.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

suchthefool
2014-05-06 19:24
#6

#3 Tack för att du sätter ord på det jag tänkte! Jag har valt att ha ett öppet galleri för att spara tid. Så klart jag kan köpa argumentet till viss del - men inte fullt! Det är ju faktist inte jag som rider.

Jag har tagit bort den bilden och jag tog mig tiden (fast jag inte hade den) att rensa ännu nogrannare bland bilderna, för det var ju inte bara den bilden tydligen. Men överlag var det inget extremt och jag tror att folk fattar om hästen går bra på resterande 50 bilder att det bara var en ögonblicksbild.

Nu ska jag bara komma på ett bra svar att formulera.. faktist aldrig varit med om detta tidigare! Jag har ju redan lagt ner tid på att rensa och allt kan ju inte vara perfekt - den tiden har man ju inte!

/ Malin, medarbetare på Hästfoto iFokus

Besök gärna min blogg eller facebooksida!

Annons:
FotoAlle
2014-05-07 22:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag lägger upp allt som jag tycker är okej, tar bort om kunder påpekar men inte annars. Även krascher och andra händelser. Vid ett tillfälle kom faktisklt ryttaren fram efteråt och bad att få titta på bilderna från hennes volt i ett terränghinder för att se vad som gick snett. Har också sålt knaisga avramlingar etc.

På denna bild så ser man inte vilka ekipaget är, om man inte vet…

Anna
2014-05-11 20:03
#8

Jag skulle nog ändå rekommendera att leverera provbilder privat och inte i ett öppet galleri. Det kan ju göras enkelt genom att t.ex laddas upp i ett blogginlägg som man sedan sätter lösenord på. :)

#7 Vad otäckt det ser ut! Hoppas det gick bra! Förresten har jag också varit med om att ryttare velat se/köpa bilder på olyckor/vurpor haha, så jag brukar inte radera dem i kameran.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Winden
2015-08-04 01:41
#9

Jag raderar aldrig olyckor/händelser. Jag tycker nästan det är roligare att fota sådant (nej jag är inte en ond människa) men dessa har jag väl mest kvar för ``privatbruk´´ alltså att kolla på själv och tänka, gud vilken kul bild.

we need to freeze the world and keep it in our camera

Upp till toppen
Annons: