Annons:
Etikett07-tips-och-teknik
Läst 1054 ggr
MyBeauty
2014-05-09 23:25

när ni fotar heldag?

När ni bokat in för att fotografera heldag. Hur gjorde ni för att orka med hela dagen? Jag fotograferade 9 timmar på en dressyrtävling förra helgen och när de två sista ekipagen red så höll min rygg på att gå av på mitten!. Tips för att orka med?!. Imorgon ska jag fotografera en hel tävlingsdag- hoppning med som det ser ut i dagsläget- 188 starter från 1m upp till 130. Jag ska fota alla ekipage och sponsra vinnarna i tre klasser med bilder från ritten. Men just nu börjar jag bli orolig för hur min rygg ska palla. Tips någon??

http://Mylifeandbrian.blogg.se

Annons:
Anna
2014-05-10 00:19
#1

Jag har själv dålig rygg, är stelopererad i hela bröstryggen och har mycket kronisk värk. För att orka med en heldag har jag med mig värktabletter och ser till att sitta så mycket jag bara kan - mellan starter och under alla pauser, för att avlasta ryggen så mycket som möjligt. Försöker även tänka på att lägga ifrån mig kameran så ofta jag kan för att slippa tyngden runt nacken. Fotriktiga, dämpade, bekväma skor är viktigt. Håll även ryggen varm och fri från blåst/kalla vindar. Rulla axlarna och stretcha ryggen emellanåt.

Jag jobbar sällan två heldagar i rad, just för att jag fysiskt tyvärr inte håller för det. De gånger jag stått två dagar i rad har jag fått betala för det i flera dagar efteråt, och idag har jag lärt mig att lyssna på min kropp när den säger ifrån. En liten bärbar pall/stol är bra så att man snabbt kan sätta sig när det finns några minuter över.

Att investera i en ergonomisk kamerarem, som inte vilar över nacken utan  tvärs över hela kroppen, kan också vara bra, för att undvika förslitning och felaktig belastning.

Hoppas det går bra för dig!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

event-bilder
2014-05-10 10:01
#2

Bra skor, bra kamera remmar och bra bärsystem för övrig utrusting är allt för att orka längre tider. 

Kan rekommendera riktigt kängor som är anpassade för polis och väktare eller vandrings kängor. 

samt en bra kamerarem som går tvärst över kroppen istället för att bara hänga i nacken. EBS, Blackrapid eller liknande.

// Mathias Eriksson Event-bilder.se

Cronsell
2014-05-11 15:48
#3

Jag försöker sitta ner och fotografera i den mån det går.
Står jag på banan så funkar det såklart inte alltid, men är man utanför så kan man komma undan med det mesta. Ett plus är ju att vinkeln ofta blir lite bättre om man sitter ner eller sitter på knä.

Ta av dig väskan när du inte behöver den och lägg ifrån dig kameran.

När man fotar heldag så är det också jätteviktigt att äta och dricka, något man inte alltid har tid med.
Jag har alltid vattenflaska med mig och försöker dricka minst 2L under tävlingsdagen.
Innan hade jag med energibars, men nu kör jag på frukt. Brukar packa ner några äpplen och en banan om det får plats. Och lite nödgodis när man behöver den där extra energikicken i sista klassen. 

Har man tur så kanske man hinner trycka i sig en toast eller något lite matigare i en paus.

Besök gärna min blogg, eller gilla mig på facebook :)

Eklang
2014-05-11 16:23
#4

Förlåt för trådkap!

#3 Hur klarar du dig på bara frukt hela dagen?! :o

Själv så håller jag med ovanstående, men sen är jag extra viktig med min mat också. Har alltid med en gigantisk matsäck så att jag inte blir sådär megahungrig, för då kan jag inte koncentrera mig något vidare.

Emma, medarbetare på Hästfoto.

Cronsell
2014-05-11 16:55
#5

#4 Jag vet faktiskt inte.. Kan ibland gå en hel dag utan att äta. Visst känner jag av hungern, men jag brukar ignorera den, haha.
Hade jag haft en större kameraväska så hade jag packat ner lite mer mat, men jag får tyvärr knappt plats med sakerna som det är.
Är det en längre paus så brukar jag trycka i mig något större, gärna hamburgare om det finns.

Besök gärna min blogg, eller gilla mig på facebook :)

Anna
2014-05-11 17:06
#6

På tal om mat brukar jag ta med mig en liten flaska vatten och en macka eller liknande i kameraväskan, men köper oftast något på plats om det finns tid till det. Man orkar såklart längre om man ser till att äta, även om jag är som #5 och lätt kan gå en hel dag utan att äta och utan att störas av hungern.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Annons:
jojjehanna
2014-05-12 19:09
#7

Oj, så många heldagar o helger jag varit ute i både värme, kyla, regn och sol. En bra ryggsäck är toppem, jag märkte skillnad med kvalitet som crumpler och billiga oergonomiska ryggor. Sen är det smart att bära så lite som möjligt. Ha med vatten, godis för en snabb sockerstimulans och så är det bra att faktiskt ha god kondition och styrka i grunden. Märkte skillnad när jag var ur form och i värsta gymfasen. Sen får man stå ut.

FotoAlle
2014-05-12 20:48
#8

Bra skor, ordentliga kläder så att man inte fryser, bra bärrem till kameran. Huvudvärkstabletter, frukt och vatten.

Ser alltid till att jag är där i god tid och kan ta det lugnt, tar med mig frukost eller får av arrangören.

Men jag är som Cronsell, klarar mig ofta en hel helg utan något större matintag under själva dagen.

Bananer är jättebra att ta med, brukar även ha choklad med mig.

MyBeauty
2014-05-16 23:55
#9

Tack för alla tipsen! :)

http://Mylifeandbrian.blogg.se

Upp till toppen
Annons: