Annons:
Etikett16-efterbehandling
Läst 1081 ggr
Anna
2014-05-11 20:10

Laptop eller stationär till redigering?

Använder ni er främst av en laptop eller en stationär dator till redigering? Vad ser ni för för- och nackdelar med det?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Annons:
MagArne
2014-05-11 20:14
#1

Jag ser bara bildskärmen på de bärbara som den enda nackdelen. Prestandamässigt klarar de jobbet galant.

Fördelen med den bärbara är ju att man kan redigera bilder på resande fot.

Jag är bortskämd med både och men hemma kör jag alltid på den stationära.

Anna
2014-05-12 10:27
#2

Jag redigerar på stationär. Vid några tillfällen har jag varit tvungen att leverera bilder direkt från tävlingsplatsen (mellan klasserna), till t.ex tidningar, och då har jag tagit med min laptop och använt den.

Anledningen att jag föredrar stationär är främst ergonomin, men även bildskärmen som #1 nämner.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

event-bilder
2014-05-12 14:42
#3

det finns fina laptops som har skärmar som går at kalibrera in. 

Vi har arbetsstationer med riktiga skärmar tangentbord och sånt men även laptops ed vettiga skärmar som gör att vi kan jobba direkt på fältet var vi än är.

// Mathias Eriksson Event-bilder.se

FotoAlle
2014-05-12 20:49
#4

Både och, den bärbara är bra just pga sin smidighet, men den stationära är kraftfullare och har mycket bättre skärm.

MyBeauty
2014-05-16 23:54
#5

Min Laptop. Den går att ta med sig å de blir då jättesmidigt. Dock tycker jag att en stationär dator är bättre för bildredigering mm. De är svårt med färger mm på en laptop eftersom det hela hela tiden beror på hur mkt skärmen är vinklad så jag tycker de är svårt att veta när färgerna verkligen är "rätt" :)

http://Mylifeandbrian.blogg.se

[Justie]
2014-05-17 21:19
#6

Jag har bara en laptop och har aldrig haft en stationär…

Annons:
suchthefool
2014-05-17 22:11
#7

Numera stationär! Hade en laptop som jag använde tidigare, men var tvungen att byta upp till något med mer prestanda för att inte bildarbetet från tex. tävlingar skulle ta evigheter. Dessutom är skärmen mycket bättre.

/ Malin, medarbetare på Hästfoto iFokus

Besök gärna min blogg eller facebooksida!

Cronsell
2014-05-17 22:43
#8

Jag har alltid haft laptop innan men gick över till stationär för ungefär ett år sen och kommer nog aldrig gå tillbaka till laptop på heltid, haha.
Möjligheten till en bra skärm är såklart betydligt bättre, och hela datorn segar inte ihop vid tunga redigeringar.

Besök gärna min blogg, eller gilla mig på facebook :)

Upp till toppen
Annons: