Annons:
Etikett17-köpråd
Läst 887 ggr
[Justie]
6/10/14, 11:44 AM

Ska köpa ny kamera

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då jag nu ska köpa ny kamera vill jag gärna ha lite tips så jag inte köper "fel" och missar den rätta. 

Jag vill ha en kamera av märket Canon, som räknas som bättre än Canon eos 400D då det är den jag har haft i 6-7 år nu och den fungerar numera bara när den själv känner för det. 

Jag funderar lite på en kamera med fullformat (Canon eos 6D) men har hört att den kan ha svårt att hänga med vid fotografering av rörliga motiv - vilket är det jag fotar mest. Däremot klarar den väldigt bra av att fota under mörkare förhållanden. Kamerahuset kostar 14980 hos Fotokungen.

Den andra kameran jag funderar på är Canon eos 70D då jag har hört väldigt bra om den för rörliga motiv, den är inte fullformat. Denna kostar 8490 kr hos Net on Net och Cyberfoto har en kampanj för 10990 kr där man får 2 extra original batterier, extreme minneskort och original batterigrepp…

Så, fullformat eller inte? Billigare eller dyrare? Snabbare eller mer ljuskänslig? Eller en helt annan kamera?

Bifogar ett kollage med exempel på bilder som jag fotat…

Annons:
[Teddies matte]
6/10/14, 11:53 AM
#1

Jag har 70D:n och kan verkligen rekommendera den! Det är en utmärkt kamera för sportfoto och är det det du fotar skulle jag välja den framför 6D:n.

Jag valde själv mellan 70D:n och 6D:n när jag skulle byta, men jag kände inte så stort behov av fullformat och köper jag en fullformat blir det en riktig ordentlig. Eftersom jag själv fotar mycket sport blev det 70D:n och pengarna som blev över kunde jag lägga på 2 nya objektiv också. Skärmen är ett stort plus också, riktigt smidigt i många situationer med vridbar och touch.

Anna
6/10/14, 12:29 PM
#2

Jobbar du professionellt och säljer mycket kommersiellt till press/media så skulle jag välja fullformat. Har du det mer som en hobby (alternativt inte säljer så mycket kommersiellt) tycker jag 70D låter som ett bra val, du får mycket till ett bra pris!

Det är stor skillnad kvalitetsmässigt på icke fullformat och fullformat, men jag var aldrig missnöjd med kvaliteten som mina tidigare DX-hus levererade, trots att jag aldrig skulle kunna tänka mig att gå tillbaka till DX nu när jag väl kör FX. 

Jag är inte så insatt i Canon, vad är det som gör att 6D upplevs som mindre snabb? AF eller bps?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[Teddies matte]
6/10/14, 1:03 PM
#3

#2 6D:n är mer tänkt till stillbildsfotografering. Den har 11 fokuspunkter och tar bara 4,5 bilder/s medan 70D:n har 19 fokuspunkter och tar 7 bilder/s. 70D:n har riktigt snabb och bra autofokus.

Anna
6/10/14, 1:05 PM
#4

#3 Tack! Då förstår jag. :)

4,5 bps känns ju absolut lite lite när man fotar mycket sport, då är ju snabbhet och bra AF väldigt viktigt.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Ellen10
6/12/14, 9:19 AM
#5

Något som är bra att tänka på om man vill byta upp sig till fullformat är att man bara kan använda EF objektiv, så har du EF-S objektiv så går dom inte att använda till 6D:n. :)

//Ellen

[Justie]
6/12/14, 11:50 AM
#6

Tack så mycket för svaren! 

Då blir det en 70D 😃

#5 Alla mina nuvarande objektiv hade passat men vad bra att du skrev det! Jag hade faktiskt ingen aning om det tidigare (visst är jag påläst? 😉)

Annons:
Anna
6/12/14, 3:23 PM
#7

Hoppas du blir nöjd! 🙂

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[Justie]
6/17/14, 9:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Fick hem kameran igår och den känns verkligen jättebra! Har inte hunnit prova den så mycket men tog en bild på vår hund som jag sedan överförde till min mobil genom appen "EOS Remote" och redigerade i appen "PS Express" 🙂

lili3337
6/17/14, 1:32 PM
#9

Hur är den om man jämför med din gamla kamera, Canon eos 400d? Skrattar

Grattis, förresten! :)

Glada hälsningar från lilla mig! Regnbåge

[Justie]
6/18/14, 1:28 PM
#10

#9 Det är en otrolig skillnad!! Bara att man slipper ta testbilder mellan varje tal man ändrar när man fotar manuellt är ju stort för mig 😃 

70D kan ju filma, men inte min gamla. Skärmen på mig gamla var väldigt liten och den nya är stor, vridbar och har touch (och jag kan se det jag ska fota direkt på skärmen, det kunde inte gamla - den såg bara bilderna när man väl tagit dem). Nya har 19 fokuspunkter och den gamla hade 9…. Listan blir lång! 

Tack ;)

Upp till toppen
Annons: