Annons:
Etikett04-kritik-hästsport
Läst 445 ggr
Smihlberg
6/23/14, 5:19 PM

Kritik Documentärfoto

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inte riktigt säkert på om ja valt rätt kategori men i alla fall så vore det trevligt med lite konstruktiv kritik :) Fotade dessa bilder på Hanui Farm medan jag pluggade i Nya Zeeland.  Vädret var ganska dåligt under alla dagarna som jag var där tyvärr :/

Annons:
Smihlberg
6/23/14, 5:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ska tillägga att den övre bilden togs innan sto och föl skulle skiljas, måste säga att de gjorde det på ett speciellt sätt tycker jag! De föste ihop hästarna med hjälp av en 4-hjuling, tog fast stona, släppte dem utanför hagen och körde efter dem till deras nya hage, aldrig varit med om att man gjort det i sverige så de var som sagt intressant :)

Smihlberg
6/23/14, 5:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Alla åringar skulle till aktion och tvättades nästan dagligen :)

Anna
6/24/14, 11:33 AM
#3

Jag tycker båda två är trevliga bilder, den första är bäst enligt mig - gillar kontakten mellan häst och människa, väldigt fint fångat och välkomponerat. Snyggt exponerat med den mörka himlen, ev hade jag velat ha lite mer ljus och kontrast på själva hästen.

Den andra har ett fint skärpedjup och är bra rent tekniskt, jag gillar blicken och ögonkontakten med hästen, men tror att den hade varit starkare om man sett mer av människan och vad hon gör. En annan vinkel, en aning mer snett framifrån, hade antagligen gjort susen. Som den är nu tappar man lite av berättelsen då det tar en stund innan man ser vad som händer på bilden. Måste dock påpeka hur fint skärpan sitter, knivskarp på just ögonen - snyggt!

Härligt med Nya Zeeland, var du där länge? :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Smihlberg
6/27/14, 8:43 AM
#4

#3 Tack så mycket^^ Den första bilden e nog min favorit också! Jag kan nog faktiskt hålla med om att hästen e lite mörk tack för upplysningen :) 

Den va så otroligt snäll den där lilla åringen, många av dem hoppade mest runt i "duschen", ja har nog faktiskt lite olika vinklar kanske ska ta och lägga upp några fler :) Glad att du gillar skärpan för den e jag själv riktigt nöjd med ^^

Ja jag pluggade där i ca 6 månader, inte jätte länge men man hann få hemlängtan haha. Jag trodde att jag hade en fördel eftersom ja pluggade foto på gymnasiet också men det var bara att glömma det och börja om, lärarna vi hade var stenhårda och proffsfotografer! Vi fick lära oss allt från att dokumentär fotografering till att fota smycken så det var värligt kul och lärorikt fast svårt på samma gång :) Sen e ju Nya Zeeland ett land värt att besöka med deras fina natur. Jag hann själv aldrig ner till södra ön som e vackrast men nord ön har sin speciella natur den också. Kan verkligen rekommendera att resa dit!

Smihlberg
6/27/14, 8:46 AM
#5

Insåg nu att min första bild inte kom med! Attans den måste jag testa att lägga upp igen :)

Smihlberg
7/1/14, 11:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Här e bilden som passar till texten högst upp :)

Annons:
Anna
7/1/14, 11:33 AM
#7

Också en jättefin och trevligt dokumenterad bild som passar bra ihop med båda de andra! Här skulle jag jobba med ljuset under efterbehandlingen, vädret ger ett lite platt och tråkigt ljus, men bilden har stor potential och bara några mindre korrigeringar skulle liva upp den rejält. Fåglarna är en jättefin detalj som tillför massor!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Smihlberg
7/3/14, 9:59 AM
#8

#7 Tack så mycket :) ja de va ju lite tråkigt väder som sagt :/ Okej ja de ska ja tänka på, bilir kul sen när man har en ny dator och photoshop igen! Kul att du också gillade fåglarna, De blev verkligen en bra timing för när stoet lyfte sitt huvud så flög fåglarna!

Smihlberg
7/3/14, 10:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Man ser inte så mycket av hästen men jag tycker att den gör sitt i storyn. Kan själv tycka att jag skulle ha lämnat lite mer utrymme vid handen, annars tycker jag själv att ljuset är väldigt trevligt!

Smihlberg
7/3/14, 10:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Lite tråkigt ljus i den här med va?:) Själv gillar jag kompositionen i denna!

Upp till toppen
Annons: