Annons:
Etikett17-köpråd
Läst 705 ggr
MyBeauty
2014-07-06 16:40

Uppgradering av kamera? objektiv?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Just nu går jag i funderingens tankar. Jag börjar känna mig rätt färdig med min Nikon D5000 som troget följt mig sedan 2011. Numera känner jag att jag inte får de detaljerade knivskarpa bilderna som jag vill ha och är ofta mkt kritisk till det jag gör. Har märkt att det är en väldigt skillnad mellan objektiv till tex Canon och Nikon? Där Nikons objektiv är betydligt dyrare än Canons motsvarande..?
Har kikat på både Nikon och Canons 70-200 f2,8. Där ligger Nikon nästan 8000:- dyrare för ett helt nytt objektiv?..

Nu är man ju alltid nikon eller canon människa (antar jag). Är det några som provat på båda och vilken är att föredra? Vart får man mest för pengarna? 

Idag fotograferar jag med min Nikon D5000 som sagt. Objektiven som jag använder är Nikkors fasta 50 f1,8 samt Sigma 70-300 (som det har en del år på nacken).. Kan jag förbättra bildkvaliten med ett 70-200? Jag är väääldigt kluven i hur jag ska göra eller om kameran helt enkelt börjar gå i pension?
Har även förstått att de olika kamerahusen har olika kapacitet i sämre ljus (stämmer det?).. Min är rätt kass på dåliga ljusförhållanden och höga isotal..

Oj vad det blev mycket nu. Känner att jag varken vet ut eller in? Kan någon hjälpa mig?
Det är ju också så att då jag studerar på högskola och lever på studielån så är ju inte ekonomin tvärfet*

http://Mylifeandbrian.blogg.se

Annons:
Eklang
2014-07-06 18:51
#1

Jag är lite inne på samma bana som du men jag har istället en Canon EOS 450D (som har några fler år på nacken än Nikon D5000). Det jag först tänkte göra är att införskaffa mig ett Tamron 70-200, vilket ligger i samma prisklass för både Canon och Nikon. Jag har även hört att det är ett superobjektiv, och jag har inte direkt ekonomin att lägga pengarna på ett originalobjektiv. 

Sen tänkte jag faktiskt uppgradera min kamera efterhand, för bara ett nytt objektiv kommer att göra stor skillnad eftersom det är ljusstarkt. Men det där är ju egentligen bara en smakgrej. Känner du att du trivs med de objektiv du har nu och klarar dig utan ett ljusstarkt ett tag till - byt kamera, eller vice versa. 

Angående vilket som är bäst av Canon eller Nikon, det handlar egentligen bara om en smaksak. Båda märkena har för- och nackdelar, så det handlar egentligen bara om vad man trivs med mest. Personligen är jag mer för Canon än för Nikon. 

Jag hoppas jag gjorde dig lite klokare i alla fall. Och jag kan passa på att säga att jag verkligen tycker att dina fotografier är fantastiska! :)

Emma, medarbetare på Hästfoto.

event-bilder
2014-07-07 08:49
#2

jämförbara objektiv från nikkor och canon där nikkor är dyrare. det vet jag inte. 

19576 kr för canons senaste EF 7-200/2,8 L IS 2 USM 

17490 kr för nikkor senaste AF-S 70-200/2,8 G IF-ED VR 2

men frågan är ju om du verkligen behöer nikkors egna.

// Mathias Eriksson Event-bilder.se

Upp till toppen
Annons: