Annons:
Annons:
Anna
2014-07-08 15:57
#1

Inget utav de objektiv du länkat till fungerar bättre i ridhus än det du har nu. För att få bra ridhusbilder krävs ett ljusstarkt objektiv, det vill säga ett som klarar av en större bländaröppning.  En fast bländare på 2.8 (låg siffra = ljusstarkt objektiv) brukar rekommenderas, och för att jämföra har objektiven du länkat ungefär samma bländare som det du redan har. Ju större bländare (lägre tal) desto mer ljus släpper kameran in. 

Några av de du länkat går ner till bländare 3,5 vilket är helt ok, men glöm inte att om bländarvärdet står angivet med flera olika värden (t.ex 3,5 - 6,3 eller 4 - 5,6) så betyder det att du endast kan ha bländare 3,5 eller 4 när du har objektivet fullt utzoomat. Zoomar du in till max med ett Canon 18-135mm så går bländaren upp till 5,6 - och det räcker helt enkelt inte till i ridhusmiljöer.

Om du skulle köpa något utav dessa tror jag inte att du skulle bli nöjd, de är på tok för lika det du redan har.

Om jag var du skulle jag istället tänka om och titta på ett Tamron 70-200/2,8 eller ett Sigma 70-200/2.8 - två ljusstarka telezoomar som är populära att använda till just hästsport. Du kan även kika på fasta objektiv, t.ex ett 50/1.8 eller ett 85/1.8, där får du ännu mer ljusinsläpp, men samtidigt förlorar du förmågan att zooma och får använda dina ben istället. :)

Ljusstarka objektiv är dyrare, men man kan alltid leta begagnat och spara ett par tusenlappar. Lycka till!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Upp till toppen
Annons: