Annons:
Etikett04-kritik-hästsport
Läst 1046 ggr
Summer Hit
2014-07-29 10:26

Kritik Häst och ryttare -framifrån

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fått tips av en kompis som sagt att man kan få bra feedback på sina bilder här vilket jag hoppas jag kan få!

Kan med ärlighet säga att jag är rätt ny med att fota manuellt och behöver all "utbildning" jag kan få (gäller både fotografering och redigering i PS elements 7,0)

Kameran jag har är en Canon EOS 550D och objektivet jag använder är ett Sigma EX 70-200mm f/2,8 APO HSM DG Macro.

Lägger in den här oredigerade bilden (ej efterbehandlad i datorn)

De inställningar jag använt är ISO 800 (var väääldigt ljust ute) Bländare 6,3 (borde varit högre antar jag då ansiktet på ryttaren var rätt otydligt, rätt?) slutartiden 1/640.

Feedback tack :)

Annons:
Anna
2014-07-29 10:58
#1

Kul att du hittat hit, välkommen! :)

Angående bilden så kan jag inte dubbelkolla att inställningarna du angivit stämmer då det inte finns någon exif-data i bilden. Är du säker på att du använt f6,3? Det känns som om ryttarens ansikte borde blivit betydligt tydligare då.

Jag tycker det är en ganska välexponerad bild, bara ett fåtal mindre partier som är överexponerade - starkt solljus är klurigt att fota i. Dock är bilden i behov av lite ökad svärta/kontrast för att få lite liv, men det är ju lätt fixat under efterbehandlingen. Du har fångat fina uttryck från både ryttare och häst vilket är väldigt positivt. Hade du tagit ett steg åt höger och vinklat kameran en aning åt vänster hade du sluppit den röda byggnaden som syns i högerkanten, och fått en renare bakgrund. 

ISO 800 känns väldigt onödigt högt för en solig dag utomhus, då kan man utan problem hålla sig runt lägsta ISO (runt 100) och istället anpassa slutartid och bländare. ISO 800 ger onödigt brus.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

MyBeauty
2014-07-29 12:15
#2

Vrid på bilderna cornelia så dom inte blir liggande! ;-)

http://Mylifeandbrian.blogg.se

Summer Hit
2014-07-30 08:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tack för bra feedback! Hur får man med exif-data i bilden då?

Såhär ser bilden ut när jag mixtrat lite med den. Jag tycker dock fortfarande att ryttarens ansikte inte är tillräckligt skarpt, kan det bero på den starka solen? När jag går in och ska försöka ställa in skärpan tycker jag att bilden börjar se mer grynig ut (i den lilla rutan av det som syns) men det kanske ska vara så.. eller?

Summer Hit
2014-07-30 08:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Såhär ser inställningarna ut

ssofia
2014-08-14 10:51
#5

Hur nära motivet stod du då du tog bilden?

Oskärpan kommer av ett för kort skärpedjup.
Via denna länk kan du se hur långt ditt skärpedjup blir beroende på hur nära ditt motiv du står

http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/dof-calculator.htm

Mvh Sofia

Medarbetare på Naglar

Upp till toppen
Annons: