Annons:
Etikett13-lag-moral-och-etik
Läst 1327 ggr
i fokus
9/28/14, 4:20 PM

Fota andras hästar?

Hej! Nu vet jag inte om jag satte detta inlägg i rätt grupp, om jag gjorde det så kan någon gärna rätta mig! Men till saken nu.. För några dagar sedan var jag ute och sprang. Passerade en hage med hästar och tänkte att "varför inte ta lite bilder?". Så jag tog upp mobilen och började fota hästarna. Nu undrar jag - har man rätt till att fota andras hästar utan att fråga om lov? Får man använda bilderna på nätet? Vad tycker ni, är det respektlöst att fota andras hästar utan att fråga? Tack på förhand!

Annons:
Rumblebee
9/28/14, 4:37 PM
#1

Mig veterligen får man lagligt sett ta kort på vad som helst så länge det inte är kränkande, fotoförbud eller personuppgifter. Vad gäller publicering så behöver man inget samtycke om man bara vill dela med sig av foton man tagit som föreställer något man gillar. Dock är det ju självklart artigt att fråga först :)

[PeterWem]
10/3/14, 10:26 AM
#2

En bild på en människas ansikte är en typ av personuppgift, så det vore tämligen svårt att inte fota människor då om det vore förbjudet att fotografera personuppgifter.

Läsvärt med laghänvisning.

Och för att besvara TS. Djur är fritt fram att fotografera så länge de inte befinner sig inne i en pågående rättegång eller på ett skyddsobjekt med avbildningsförbud.

Zakaraa
10/14/14, 12:15 AM
#3

Befinner man sig på Allmän plats (ex allmän väg) finns det ingenting som hindrar dig från att fota och använda bilderna. Skulle däremot ägarna komma och säga att du inte får ja då bör man respektera det Men det är fullt lagligt så länge du inte är på privat mark.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Upp till toppen
Annons: