Annons:
Etikett11-företagsamhet
Läst 1237 ggr
maddefoto
2014-09-28 23:46

Equipe

Okej har sett väldigt många inlägg om att sammarbeta med Equipe, det flesta innehöll väldigt negativa kommentarer. Jag har nu ansökt till att fota för dom, jag går första året i gymnasiet så gör detta bara för skojs skull. Skulle vela veta OM det finns något positivt att fota för Equipe om man inte tänker på att försöka överleva på det man tjänar för dom. Så har ni något positivt att berätta eller ska man ta och skynda sig att ångra sitt mejl? :)

Annons:
Artylay
2014-09-29 10:11
#1

Jag har aldrig fotat för dem, men vad jag hört så är det mindre jobb och en liten lättare väg att gå eftersom folk lättare hittar bilderna.
Jag ansökte dock en gång att fotografera för dem men blev nekad eftersom det redan fanns Equipe-fotografer i området. Nu på senare tid är jag glad för att jag blev nekad. Allt beror på hur mycket man är villig att satsa. Jag använder mig av en hemsida eller blogg, sätter upp affischer, anmäler mig som officiell fotograf på tävlingarna, och jag har en tröja med mitt namn och min hemsideadress på. Det är tack vare det som jag får kunder efteråt, men det tar mycket planering och engagemang för att få det att funka. Det är där som Equipe förmodligen är väldigt bra, eftersom man inte behöver samma upplägg.
Det som dock (förlåt mitt uttryck) suger är de procent av vinsten som de tar. Självklart ska de dra av på vinsten för utskrifter mm. Men om man tänker efter så gör fotografen faktiskt dem en tjänst. Du fotar åt dem, det vill säga att du får dem att framstå som större och mer breda i vad de kan erbjuda. Som tack får du (sist jag kollade) hälften av vinsten från en bild. Hälften! Det är du som köpt din utrustning, det är du som kanske betalat pengar för att ta dig till tävlingsplatsen och det är din tid! Jag anser att det är lite utnyttjande av unga talanger från Equipes sida. Enligt mig är hälften av vinsten på tok för mycket.

Mitt tips till dig är att åka på en tävling och pröva att göra saker och ting själv först. Det räcker med att du har en blogg. Maila tävlingsledaren och berätta vem du är och hur du är som fotograf. Har du fotat tävlingar tidigare så berätta det. Fråga om de redan har en officiell fotograf, om inte, kolla om du kan ta platsen.
Fixa några affischer i te.x Photoshop och ta med dig. Sätt upp dem överallt! Vid tävlingslistorna, på toaletterna, you name it.
Om du har en reflexväst hemma så kan du ju ta den och sätta på en lapp där ditt namn och "Fotograf" står. Folk kommer se det och bli intresserade.
Lägg upp ett nytt inlägg på bloggen med en länk till te.x ett Picasa webbalbum där du laddat upp bilderna. Skriv tydligt i inlägget hur ett köp går till och vad det kostar.
Det har fungerat fint för mig. Jag tycker att du borde pröva att göra detta först. Funkar det inte så kör Equipe, men att försöka göra det själv ger bra erfarenhet och är bra för framtiden :)!

Mvh
Rebecca Frödén

MyBeauty
2014-09-29 20:46
#2

Jag fotograferar för equipe. Det är super tycker jag. Man får fortfarande sälja bilder utanför equipe. Men det är väldigt enkelt och smidigt att köra genom equipe. Visst dom tar hälften. Men, man når ut till betydligt fler kunder som även hittar bilderna mkt enklare. Och bilderna ligger kvar där hur länge som helst (har inte koll på hur länge). Så folk som kanske inte hade köpt bilder annars hittar bilderna enkelt i deras webbshop :) Samt att det är enkelt med uppmatchning av ekipage till bilderna så att alla blir enkelt och smidigt matchade med rätt ekipage. Jag tycker att det är toppen och ses proffesionellt. Man står även som fotograf vid startlistorna på tävlingen på equipe så det är grymt bra marknadsföring inför tävlingen :) Man syns!

http://Mylifeandbrian.blogg.se

Upp till toppen
Annons: