Annons:
Etikett07-tips-och-teknik
Läst 1004 ggr
Ridtravartjej
2014-11-18 15:31

Tips när man ska fota i ridhus?

Ska fota en kompis på hennes hoppträning idag och den är såklart i ridhus.
Jag har fått låna med mig min lärares Canon Eos 5D Mark III med ett 24-70mm f/2.8 och ett 70-200mm f/2.8.
Vad skulle ni rekommendera för inställningar när man är i ridhus? Vet inte om de är nå bra lampor eller fönster men eftersom de redan är så pass mörkt då så hjälper inte ljuset utifrån så värst mycket.
Kommer förmodligen inte få vara nere på banan men ge alla tips och trix ni kan komma på! :D

Annons:
Inkanyezi
2014-12-02 12:29
#1

Jag antar att du kommer att använda RAW, men det kan ändå vara idé att kolla färgen på ljuset i ridhuset i samband med att du ska fotografera där. En vitreferens att starta med är inte fel. Alltså att du tar en bild av vitreferensen, så att du har någonting att utgå ifrån när du sätter vitbalans. Om du sedan väljer att ställa vitbalans i kameran eller vänta tills du behandlar råfilerna är egalt, men det kan vara trevligt att ha rätt i kameran, så att man kan se bilderna på skärmen med rätt färg.

Gissningsvis behöver du inte gå över 3200 i ISO, och det är viktigt att inte underexponera. Ta hellre lite rörelseoskärpa. Om du vill ha kortare slutartid och högre ISO, kan det se bättre ut i svartvitt.

Upp till toppen
Annons: