Annons:
Etikett11-företagsamhet
Läst 1032 ggr
Artylay
4/29/15, 10:11 AM

Picasa Webbalbum

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vintern har varit riktigt tråkig där jag bor och jag längtar nu otroligt mycket tills utesäsongen för hästsport drar igång. Men det finns ett problem som jag tror rör många av oss som säljer våra foton från tävlingar. Picasa Webbalbum är nu helt ägt av Google. Detta betyder att man måste vara inloggad med sin g-mail för att kunna titta på bilderna via länken man fått av fotografen. Kan man begära detta av en kund, och finns det någon annan lösning man kan ge för dem som inte har ett google-konto?
Eller ännu bättre - finns det en annan gratis (eller billig) site där man kan ladda upp ton med bilder som kan delas via en länk?

Mvh
Rebecca Frödén

Annons:
Anna
4/29/15, 10:38 AM
#1

Pixieset är snyggt, och finns i gratisvariant. :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

kattöga
4/29/15, 11:31 AM
#2

0# Jag kan se bilder på Picasa webbalbum när jag använder länken som man delar, då jag är utloggad från google helt och hållet. Så det ska nog fungera om du har fått/lämnat rätt länk. 

Du kanske har fått/lämnat ut url-adressen som man har (i adressrutan) när man loggar in på sitt eget webbalbum? Den fungerar kanske inte att dela ut, utan man måste isf använda direktlänken som man hittar under "Länka till det här albumet", då ska det fungera….  Verkar fungera för mej iaf….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Artylay
4/29/15, 12:29 PM
#3

Anna, den där sidan ser guld ut! Jag är verkligen imponerad, skitsnyggt! Det är några saker jag dock inte riktigt får kläm på och förstår.
När jag har sålt bilder hittills så har länken till Picasa funnits i mitt arkiv. Kunden har då klickat sig in dit och hittat de bilder denne vill ha. Alla bilder har ett stort vattenmärke över sig. Kunden skickar sedan ett mail till mig med bildnumret och det är då jag tar bort vattenstämpeln och skickar bilden tillsammans med betalningsuppgifter.

Finns det så att man kan se bildnummer och att man inte behöver sälja via Pixieset? Systemet verkar väldigt smidigt och bra, men i hästvärlden är det viktigt att bilden har ett stort vattenmärke över sig, för annars nöjer sig folk med att kopiera den. Så bilderna i galleriet skulle inte vara lämpade att köpa eftersom vattenmärket då skulle "följa med". Sen har jag också mängdrabatt som har visat sig väldigt lönsamt som jag gärna skulle vilja fortsätta använda mig av. Det verkar på denna sida som att priset som är på en bild är det som gäller.
Tror du det går att lösa på detta sättet eller borde jag rätta mig efter det system som finns?

Mvh
Rebecca Frödén

Anna
4/29/15, 12:43 PM
#4

#3 Jag har inte använt Pixieset så mycket själv, men hört mycket gott om det.  Du kan ju lösa det på andra sätt - stämpla själv dina bilder med vattenstämpel i Photoshop/Lightroom, innan du laddar upp dem. Och att du hänvisar kunden till att inte köpa direkt på Pixieset utan istället mejlar till dig vilka bilder de vill ha. När man klickar på en bild står bildens namn under bilden, vilket kan agera det du kallar bildnummer. Det finns ju även en funktion för "favorit", där kunden kan klicka på hjärtat på sina favoritbilder och sedan lämna in den listan med favoriter till dig som fotograf, så du vet vilka bilder kunden vill köpa.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Artylay
4/29/15, 1:30 PM
#5

Jag har öppnat ett album nu och allt verkar funka. Jag tror att köpfunktionen är för de som betalar för tjänsten (vilket jag förmodligen kommer göra för att få mer plats), men hittills är jag helt lyrisk. Allt är väldigt snyggt och ser riktigt proffsigt ut. Picasa har ju fungerat bra, men ser ju så tråkigt ut. Detta ger verkligen en seriös bild av en själv. Tack så jättemycket för tipset :)!
Jag använder Lightroom för att redigera bilderna och sätta på vattenstämpel, så det är inget problem alls :)!

Mvh
Rebecca Frödén

Anna
4/29/15, 1:36 PM
#6

Så bra!🙂 Håller med om att det är riktigt, riktigt snyggt och dessutom (av det lilla jag testat) väldigt enkelt att jobba med.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Annons:
CarolinePettersson
4/29/15, 9:02 PM
#7

Hur mycket kan man ladda upp ? Jag tänkte att fotograferar man en hästtävling blir det x-antal bilder och några GB.

Anna
4/29/15, 9:04 PM
#8

#7 Menar du med Pixieset? Där får man 3GB gratis. Förminskar man bilderna till webbstorlek borde det räcka.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Upp till toppen
Annons: