Annons:
Etikett11-företagsamhet
Läst 1827 ggr
event-bilder
4/29/15, 2:12 PM

Hobbyverksamhet och skatteverket

Hej på er.

Tänkte nu vara snäll och förvarna om vad som gäller i lagar och regler för hobbyfotografer.

Detta för att jag fått veta att skatteverket är ute och kontrollerar väldigt mycket just nu och ett tag framöver. Samt att många i gruppen kör just hobbyverksamhet, vissa utan att tänka på det. Men så fort en bild sålts så är det hobbyverksamhet om inte företag finns.

En hobbyfotograf får inte erbjuda tjänster.

En tjänst är något som görs på uppdrag av någon annan. T.ex. en bokad fotografering, det är en tjänst/ett uppdrag. Detta är något en hobby fotograf inte får göra.

Men om en hobby fotograf ändå gör detta skall beställaren av tjänsten betala moms, sociala avgifter och skatter samt stå för försäkringen. Samt se till att alla papper är i ordning och få in dem till skatteverket.

Detta är något som jag vet många gör i denna gruppen och det bör ni upphöra med då det kan bli allt från böter för er och eran uppdrags givare till att ni inte får starta företag i framtiden. Om ni bara får ett brev från skatteverket där det står att ni bör sluta så har ni klarat er väldigt lindrigt undan.

Kom även ihåg att deklarera överskott av din hobbyverksamhet i din deklaration.

Så här definierar skatteverket en hobby verksamhet i korta ordalag:

• Hobby är något du själv utövar på din fritid.

• Hobbyn är inte din huvudsakliga försörjning.

 • Du utför inte arbete på uppdrag av någon annan

En annan viktig sak är att komma ihåg att alla kvitton räkningar och annat som är i er verksamhet skall sparas även för hobby och det skall sparas i 6 år. Ni måste därför skriva kvitton på alla ekonomiska transaktioner ni gör. Även om det så bara är 10 kr så skall det dokumenteras.

// Mathias Eriksson Event-bilder.se

Annons:
Artylay
4/29/15, 2:56 PM
#1

Det är jättebra att du påminner om detta! Men jag tror att skatteverket satsar på de som verkligen tar in stora summor i svarta pengar, inte ungdomar som tjänar en extra tusenlapp på en sommar för att de fotograferat på en tävling eller för någon annan. Det är bra att ha koll, men samtidigt får inte rädslan att göra fel hindra kreativiteten :P.

Mvh
Rebecca Frödén

event-bilder
4/29/15, 3:10 PM
#2

#1 just nu kollar de alla har två stycken hittills som varit ungdomar så åkt på det i min närhet  så de tar nog alla denna gången.

håller med om att rädslan inte får hindra kreativiteten men samtidigt om kreativiteten ger dig böter eller tar bort din möjlighet för att starta företag i framtiden så är det ännu sämre.

// Mathias Eriksson Event-bilder.se

CarolinePettersson
4/29/15, 8:56 PM
#3

Så om vi säger att jag fått in 5000kr för sålda bilder dvs färdiga produkter,  ska jag då deklarera det ?

event-bilder
4/30/15, 8:07 AM
#4

#3 ja du skall deklarera allt. fram till  2013 så var det ett grund belopp på 30.000 kr innan man behövde men nu skall allt deklareras.

// Mathias Eriksson Event-bilder.se

Artylay
4/30/15, 8:40 PM
#5

Det är sant att man måste ha koll på det man tjänar in - skaffa en mapp att ha alla kvitton i. Har man en hobbyverksamhet så får man inte ta betalt för sin tid, men man får göra avdrag för eventuell utrustning. Jag tror att vi alla skulle få jobba en hel del innan vi kommer upp i summan som vår utrustning kostar ;).

Mvh
Rebecca Frödén

event-bilder
5/1/15, 7:26 AM
#6

#5 det är inte bara hållas reda på det skall skötas bra och skrivas in och dateras på samma sätt som vi företagare gör dock räcker det med en kassa bok för er. 

stämmer att hobby inte få ta betalt för tid men ni får inte ta uppddrag. över huvud taget. alltså ta beställningar på en bild t.ex. ni får bara leverera färdiga produkter. alltså sånt som inte är förbeställt.  

En hobby får inte ta beställningar av t.ex. hästägare inför en tävling och sedan leverera bilder efteråt. då detta är ett uppdrag även om man inte tar betalt för tiden.

// Mathias Eriksson Event-bilder.se

Annons:
Artylay
5/1/15, 10:12 AM
#7

Precis, men säg att jag väljer att åka till en hästtävling, inte tar betalt för tiden jag är där, och sen väljer att sälja bilderna efteråt, det får jag. Men jag får inte erbjuda privatfotograferingar etc. Dessa ungdomar som du pratar om. Vad gjorde att de fick böter?

Mvh
Rebecca Frödén

event-bilder
5/1/15, 5:04 PM
#8

#7 det är stor skillnad på att inte ta betalt för tiden men vara bokad för att sälja bilder efter åt och bara åka för sin egen skull men sälja bilder efteråt. 

Det är väldigt stor skillnad för så fort det är en bokning även om det så är klubben som bokar dig så får du inte göra det då du tå tar ett uppdrag åt annan. 

en av dem fick skattepåförande för odeklarerade inkomster vet ej exakt summa. den andra nekade och fick då istället 1500 kr böter för det. 

i båda fallen blev det tillslut målsman som fick ta smällen.

// Mathias Eriksson Event-bilder.se

Upp till toppen
Annons: