Annons:
Etikett12-uppdrag-bildförsäljning
Läst 1051 ggr
CarolinePettersson
5/13/15, 6:52 AM

Pris Högupplösta bilder ?

Jag  står mitt i mellan hobbyverksamhet och ett eget företag, ska inom 14dagar registrera och starta upp det, men vad tar ni för en högupplöst bild ?

Annons:
Niklas
5/13/15, 7:02 AM
#1

Det beror på hur den ska användas.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Martin
5/13/15, 7:02 AM
#2

Jag själv brukar inte sälja foton, har bara gjort det vid ett tillfälle och då var det speciella omständigheter. Fick 3.000 kr per bild (2 bilder) men också att köparen fick rätt att använda bilden hur den ville och till flera av sina kunder i sin tur.

Det är såklart inget man kan räkna med.

Skall du sälja enbart bilder, eller är det uppdrag du säljer?

Olika storlekar, material och annat påverkar såklart också som jag ser det.

Jag hade försökt hitta liknande verksamhet och se vad de tar om du vill se vad som verkar vara normalpriser i "branschen". Sen får man ju alltid sätta egna priser, finns inget som säger att man måste ligga på branschstandard men om du hittar en nivå som de flesta ligger på kan du sedan välja om du vill gå uppåt eller neråt i prisklassen beroende på vad du erbjuder.

Och såklart beror också priset på rättigheterna och vad ni har för överenskommelse gällande fotot.

mvh Martin

CarolinePettersson
5/13/15, 7:12 AM
#3

Köparen är en Sm-kvalad islandsryttare.  Så det är en privatperson och ingen tidning etc. 

Jag säljer inte orginalbilden (4900px)  men storleksmässigt  runt 4200px.

Niklas
5/13/15, 7:21 AM
#4

1.500 kronor tar jag för lagerbilder då.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

event-bilder
5/13/15, 8:24 AM
#5

http://www.sfoto.se/sites/default/files/page_attachments/sff_prisg_2013_web_k3.pdf

Där finns det mesta du kan behöva veta. och tänk till riktigt innan du pris sätter.

// Mathias Eriksson Event-bilder.se

ssofia
5/13/15, 2:46 PM
#6

Hos mig är en högupplöst bild aldrig mer än 2500px på längsta sidan. För privat bruk för privatpersoner (ej för sociala medier etc) säljer jag högupplösta bilder för 170kr/styck (Ska dock höja priserna i juni).

Mvh Sofia

Medarbetare på Naglar

Annons:
Anna
5/13/15, 3:49 PM
#7

Du har fått bra tips redan. En högupplöst bild hos mig är 2000px på längsta sidan. Genom att begränsa storleken behåller man någorlunda kontroll över användningen. Jag säljer även i originalstorlek, men de är enbart för kommersiell användning, och med en betydligt saftigare prislapp.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Upp till toppen
Annons: