Annons:
Etikett00-allmänt
Läst 1156 ggr
Sealle
2015-06-17 23:01

Dåligt fokus

Jag har ett stort problem när jag fotar hästar i rörelse på avstånd. Av någon anledning hamnar fokuset alltid fel, bilden blir inte oskarp men fokusen liksom "missar" hästens huvud/ögon vilket är otroligt irriterande då hästens ögon blir helsvarta, grumliga och "döda". Jag har testat olika inställningar och ändrat antal fokuspunkter mm men jag lyckas ändå inte riktigt få till det, och jag förstår helt ärligt inte vad det beror på.

Objektivet jag använder till sportbilder är Nikon 18-200 f/3,5-5,6 VR. Autofokus (och kommer tyvärr inte kunna fota med manuellt fokus för jag är inte snabb nog). Inställning S eller A.

Bilder för exempel:

Bilderna är beskärda men annars helt oredigerade. Hoppas ni förstår vad jag menar :)

Annons:
Florrpan
2015-06-17 23:18
#1

Om du fokuserar en punkt medan hästen rör sig så förflyttar sig också fokusen på hästen?

Har samma problem när jag försöker fota något som springer emot mig ganska snabbt.

Kan inte mycket om Nikon. Men det brukar kunna vara bra med en kamera som har snabb autofokus. På canon är väl det bästa om man har korsade fokuspunkter, 9 eller 19 st.

Sealle
2015-06-18 00:14
#2

Jag har inställningen AF-C just för att fokuset ska "följa med" hästen när den rör sig och inte "låsas fast" och missa hästen men det verkar inte hjälpa .. Har 11 AF-punkter och d21, allt efter vad jag fått tips om i artiklarna här på Hästfoto iFokus :/ så känns ju som att det är något jag missat/gör fel.

Florrpan
2015-06-18 14:21
#3

#2 Behöver inte vara att du missar något.

Nikon D21(00?) Är en gammal modell, och budgetmodell om jag inte misstar mig. Kan vara att den inte riktigt hänger med?

Det du kan göra är att ha ett högre bländartal för att få större omfång på fokusen.

Sealle
2015-06-18 14:36
#4

Kamerahuset är Nikon D5200, bara något år gammalt så förhoppningsvis är det inte det som ställer till det.

event-bilder
2015-06-18 17:00
#5

om du har fler apunkter (11) instälda så komerm kameran hoppar mellan dessa. 

mitt tips är och som jag jobbar med att köra singelpoint, inga korslagda och sedan af-c på det. 

då vet du alltid vart kameran håller fokus istälelt för att riskera att den hoppa iväg.

// Mathias Eriksson Event-bilder.se

Sealle
2015-06-18 20:48
#6

#5 Bara en fokuspunkt? Blir det inte fel fokus då eftersom hästen ständigt är i snabb rörelse?

Annons:
event-bilder
2015-06-21 08:32
#7

beror väl på vad du anser fel fokus och om du panorerar med hästen och håller punkten där du vill istället för att lita på att kameran gör rätt,

// Mathias Eriksson Event-bilder.se

event-bilder
2015-06-21 08:32
#8

beror väl på vad du anser fel fokus och om du panorerar med hästen och håller punkten där du vill istället för att lita på att kameran gör rätt,

// Mathias Eriksson Event-bilder.se

Sealle
2015-06-21 11:59
#9

Jag brukar fokusera på hästen och sedan följa den med kameran innan jag tar bilden. Däremot undrar jag om det är svårt att pricka in fokuspunkten på ögat när hästen rör på sig, och även hur man ser till att fokus håller sig på ögat om jag vill zooma ut eller ändra komposition på bilden så hästen inte är i mitten. Idk.

Jag funderar på om det kan vara VR som ställer till det (efter ytterligare googlande). Ett vanligt förslag verkar vara att stänga av VR, ifall man ändå fotograferar sportbilder och har en slutartid på 1/640-1250 så verkar det som att den mer stjälper än hjälper? 

Ska försöka ta mig ut och fota lite här i veckan och experimentera lite och se om jag kan lösa problmet.

event-bilder
2015-06-22 09:19
#10

Fast VR ger något som liknar skakoskärpa. inte missat fokus. 

Nu är dina bilder nu lagt här ganska små så jag kan inte bedöma om kameran tagit fokus på fel ställe elle om et är skakooskärpa/VR osäkrpa. 

Jag har aldrig VR igång vid över 1/160.

// Mathias Eriksson Event-bilder.se

ssofia
2015-06-30 15:44
#11

Använd alltid följande autofokus när du fotar rörelse (af-c). Använd aldrig af-a, för kameran kan omöjligt veta vilken inställning du vill använda, ta kontroll över det och kör manuella inställningar! :)

Jag flyttar runt en fokuspunkt på mina kameror (Nikon D610 & D700), oftast försöker jag sätta fokuspunkten så nära hästens hals/huvud det går, men det händer ibland att jag behöver "jaga/leta" fokus där det finns mer kontraster, t.ex vid ryttarens händer eller ridbyxor/kavaj.

Mvh Sofia

Medarbetare på Naglar

Sealle
2015-07-02 20:39
#12

#11 Använder AF-C (som jag skrev ovan :)).

Jag märkte senast jag var ute och fotade att det blev bättre när jag flyttade fokuspunkten manuellt, dock märkte jag också att det inte var ett hållbart arbetssätt för jag var tvungen att trycka på 2 knappar för att sedan kunna flytta fokuset så det skedde inte snabbt nog. Men tack ändå (:

Martin
2015-07-03 00:28
#13

#12 Arbetssättet bör nog vara att välja fokuspunkt i kameran och sedan välja att följa det du vill ha skarpt med den/de fokuspunkterna. Att försöka ändra fokuspunkterna för att matcha motivet i sökaren om det dessutom är ett rörligt motiv känns inte görligt på ett rimligt sätt - precis som du konstaterat.

Jag fotograferar sällan hästhoppning men en del annat rörligt och ibland snabbt dessutom. Ofta använder jag mittenpunkten och beskär i efterhand men ibland om jag vet att det jag vill ha i fokus kommer att ligga t.ex. i högerkant i fotot då använder jag någon av de högre, oftast den översta högra för att enklare hamna med fokus i gyllene snittet. Men även då missar jag en del pga oförutsedda rörelser och för långsam fokus.

mvh Martin

Annons:
Upp till toppen
Annons: