Annons:
Etikett15-bildhantering
Läst 968 ggr
Toltaren
7/1/15, 11:25 PM

Måste jag skaffa nytt photoshop...?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

*publicerade även detta på Facebook i Hästfotograf gruppen, bilderna är den färdiga bilden och hur Photoshop ser ut*

Hur skiljer sig Lightroom och Photoshop? Har i förrgår köpt en ny MacBook Pro med 13,3" retina skärm (som tydligen är hur bra som helst) och i mitt CS5 ser hela skärmen pixlig ut. 

Alltså inte bara bilderna utan även menyerna. Det ser bättre ut om inzoomningen är 100% och bilden är över 2000 px, men jag vill gärna hantera mina bilder i mindre format också. När de är i t ex 720 px blir de pixliga på skärmen. Bilderna blir i bra kvalité när jag sparar dem, så det är inget som oroar mig sådär överdrivet mycket, men lite störande är det allt + detaljarbetet blir inte så enkelt när bilden är helt kornig. Dessutom är det sjuuukt störande att alla menyer är pixliga.

Min fråga blir alltså: Måste jag köpa ett nytt Photoshop? Är det värt att uppdatera sig till Lightroom? Vilka är de största för/nackdelarna? Eller går det kanske att ändra inställningar i Photoshop så att den passar bättre till skärmen?

Annons:
yeahsica
7/1/15, 11:41 PM
#1

Det är inte säkert att Photoshop är anpassat efter den upplösningen som din skärm har. Om jag var du hade jag därför testat att byta upplösning på skärmen för att se om det hjälper. Läs hur du gör här: https://support.apple.com/sv-se/HT5266 Du kan också testa om det hjälper att välja att öppna Photoshop med lägre upplösning, du kan se hur man gör det på samma länk under frågan "Jag märker av vissa funktionella eller visuella problem i ett program. Hur kan jag få det att fungera bättre?".

Upp till toppen
Annons: