Annons:
Etikett13-lag-moral-och-etik
Läst 1182 ggr
CFphoto
2015-08-10 00:57

Användarrätt av bild i annons

Såg precis en annons på Hästnet där annonsören har tagit med en bild från Equipe, och då både fotografens namn och halva Equipe's vattenstämpel är med i bilden (beskuren bild), vilket visar att den ej är betald för, kom jag till frågan om bilden då får användas i sådana sammanhang? Tänkte höra vad ni andra i forumet tycker om detta.  :) Vad jag vet så får bilden inte på något vis användas då användarrätten saknas utan köp…?

Annons:
FjantYoda
2015-08-10 01:57
#1

Nej det är inte ok och jag tror dessutom det står bland hästnets regler att man måste ha tillstånd/upphovsrätt till bilden.

https://www.instagram.com/aros_yoda/

CFphoto
2015-08-10 19:50
#2

Ska man ta initiativ och göra något åt det själv om man ser det, eller ska man låta bli?

Zakaraa
2015-08-16 00:22
#3

Det står ju även på Equipe's stämpel:
"Bild med vattenstämpel får ej användas i publikt syfte såsom t ex hemsidor, annonser eller i sociala medier" så bilden får absolut inte användas så som du beskriver. Det är ju dessutom stöld enl. upphovsrättslagen eftersom personen tagit bilden utan lov.

Jag tycker du kan kontakta Equipe och skicka länk (och ännu bättre även en print screen/skärmdump på annonsen ifall den plockas bort innan de hinner se). Du behöver inte göra så mycket mer än så men det är alltid tacksamt om det uppmärksammas så får inblandade lösa det hela.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

CFphoto
2015-08-16 11:51
#4

#3 Ja, sett flera annonser sedan första inlägget… Kan kontakta equipe ang. de annonser det rör.

Tack för hjälpen i ämnet!

Upp till toppen
Annons: