Annons:
Etikett11-företagsamhet
Läst 1357 ggr
Zakaraa
8/17/15, 6:57 PM

Med eller utan logga?

_(Företagsamhet kändes lämpligt som grupp men tycker medis eller värd att någon annan är bättre så får denne ändra)
_
Jag har sådan ångest just nu då jag sitter och filar på min hemsida och priser. Jag har stor ångest kring är det här med logga..
Jag har sett att vissa som säljer bilderna alltid sätter sin logga på dem oavsett hur stort eller litet format (förutom kommersiell försäljning?) men jag vet inte riktigt om jag "vågar" sätta logga på bilderna.
Delvis för det känns lite "fel" att sätta logga på bilder som säljs men även då jag inte kommit fram till en bra logga som jag vill använda ännu (den förstnämnda är den största orsaken).

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med storlekar heller. Jag kommer ha original/kommersiellt tillgängliga bilder för högre pris men de som köper "privat"?
Jag vill ha det så enkelt som möjligt för att slippa en massa strul och missförstånd då det oftast är mot de yngre som jag säljer till så ju enklare desto bättre.

Ett förslag jag fick var att man kunde sälja två ex av samma bild. En i en viss storlek där logga är med för digital användning (ex facebook, hemsidor o.s.v) och ett i större format (hur stort?) som de kan framkalla själva om de vill. Jag är lite 50/50 över det.

Jag har tittat runt bland diverse fotografers hemsidor och knåpat ihop en egen prislista men varje gång jag korrekturläser får jag sådan ångest att det inte är tillräckligt bra o.s.v. 

Jag har eventuella köpare på G så jag behöver ju bestämma mig ganska omgående men det är så svårt när man har denna ångest..

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
event-bilder
8/18/15, 8:42 AM
#1

Detta är ett stort problem idag för många. 

Vi kör aldrig logga på bilderna. 

Mest för att det är jätte fult på en bild med en logga någonstans upplever vi. 

Många lägger logga pga stöldrisken som finns. och ja det är något man får leva med.

// Mathias Eriksson Event-bilder.se

Anna
8/18/15, 9:30 AM
#2

Det är inte helt lätt det här med storlek, prissättning och logga. Har själv alltid varit lite kluven över sådana saker.

Jag personligen säljer aldrig bilder med logga på. I något enstaka fall för några år sedan ville kunden att jag skulle signera bilderna med mitt namn för att denne tyckte det såg snyggt ut - då gjorde jag naturligtvis det, men det är enda gången (hittills) 🙂Jag tycker att rena bilder utan stämplar, namn och loggor ser bäst ut, och därför vill jag att även mina kunder ska få dem i det skicket. Jag är inte så rädd för bildstölder eller olovlig användning - jag avtalar skriftligt med kund vad som gäller, om detta bryts har jag inga problem med att bevisa varesig att bilden är min (har alltid kvar original) eller att kunden brutit mot det vi avtalat sinsemellan. 

Gällande storlekar så erbjöd jag fram tills nyligen tre digitala storlekar, en liten för webben, en medium och en stor. De två större kunde skrivas ut i A5 respektive A4-format, medan den mindre var för webbanvändning. Jag märkte dock att vissa kunder blev förvirrade av vilken storlek de behövde och att det inte blev så enkelt och smidigt som jag tänkt mig. Ganska nyligen gjorde jag om både mina storlekar och mina priser ganska ordentligt, och idag erbjuder jag istället bara en digital storlek som jag kallar kort och gott för "Webbstorlek". Istället för att fokusera på att sälja enskilda bilder i olika storlekar har jag valt att istället lägga fokus på olika paketerbjudanden där kunden kan välja att köpa flera digitala bilder till nedsatt pris. Kunden slipper tänka på storlekar och användningsområden utan kan istället bara välja hur många bilder denne vill köpa. 

Den digitala storleken jag erbjuder håller upp till utskrift i A5-format, och därefter om kunden vill förstora ännu mer så erbjuder jag papperskopior i A4, A3 och A2. 

Min prislista ligger inte uppe ännu då jag fortfarande jobbar med min nya hemsida, men skicka ett PM om du vill kika på min så kan jag mejla över den.🙂

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Emlielki
9/4/15, 1:34 PM
#3

Jag har ungefär samma tanke som Anna. Säljer utan logga, men har fått förfrågan om att signera bilder vid tillfällen och har då gjort det. Och anledningen till det är helt enkelt att jag tycker att eftersom kunden faktiskt köpt bilden så ska inte jag tvinga på den reklam från min sida, för det ju främst det en logga är, stöldskyddet är ganska vekt i vårt digitala samhälle.
Men, jag har alltid logga på bilder som jag själv publicerar, just för reklam om bilden hamnar på villovägar och jag inte kan hålla koll och fakturera om så behövs.
Sen har jag precis som Anna ett skriftligt avtal som kunderna går med på vid köp och där står det hur bilderna får användas, alltså behövs ingen logga i stöldskyddssyfte.

Storleksproblemet har jag också haft, eller har fortfarande, men börjar komma till en lösning. Erbjuder som Anna en webbstorlek (~800x600px) och sedan kör jag just nu bara på A4 storlek för utskrift, som då alltid går att skriva ut i mindre format. Annars kan man köpa originalet lite dyrare.

Vid bröllop får kunden just nu alla bilder efter en rensning i original, och kan sedan i lugnan ro välja ut 10 bilder som jag sedan redigerar och ordnar för utskrift i valfri storlek. Men den dealen har jag bara för bröllop (vigsel och/eller porträtt).

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

Kameratrollet
9/11/15, 1:22 PM
#4

Sätter inte loggor på mina bilder. En del bilder hade kanske behövts, t.ex. alla bilder från Sweden Hills, medan jag fått sålt andra till bokförlag bara för att jag lagt upp bilden fritt på Wikipedia men med en lägre upplösning.

Upp till toppen
Annons: