Annons:
Etikett00-allmänt
Läst 1691 ggr
jojjehanna
2015-08-26 06:50

Vad gäller när man vill fota på tävling?

Annons:
event-bilder
2015-08-27 09:45
#1

jätte bra att sprida det så att fler för upp ögonen för det. 

Samt att fotograferna måste börja lära sig att ta kontakt med klubbarna innan de åker ut. Har varit ett väldigt liv på att fotografer åker ut utan att klubben vet om det och inte ryttarna heller och sedan finns det 20 fotografer av varierande prisklass och kvalité samt att vissa inte bryr sig om att lägga ut korrekta bilder utan lägger ut alla bilder vilket kan vara väldigt osmickrande för ekipaget.

// Mathias Eriksson Event-bilder.se

Efwa
2015-08-31 08:54
#2

#1

Vem som helst FÅR ju fota på tävlingar. Varför skulle man ta kontakt med klubbarna om det?

Det är väl jättebra att det finns olika duktiga fotografer och priser att välja på. Du som ryttare kan aldrig styra vilka bilder som ska visas. Det är andemeningen av artikeln.

Endast när det är frågan om att sälja till reklam måste man fråga den som är på fotot.

event-bilder
2015-08-31 10:49
#3

#2 
Det är väl det som det kommer bli ändring på nu när de kör ackreditering.  Om arrangören bestämmer sig för att det är ackreditering så gäller det att alla som vill fotografera ansöker om detta. Har man inte ackreditering får man ej fotografera på arrangörens evenemang. Privat fotografering är i 99,9% av fallen godkänt men inte i syfte att sälja bilderna efter då komemr det krävas ackreditering.

Se alla de större evenemangen. Men framförallt utomlands där de är ännu hårdare på detta och en ackrediteringsansökan kostar att göra. 

Du missade nog första stycket i artikeln där detta tas upp. Och detta kommer som ett led i att många struntar i att kontakta arrangörerna och sedan säljer bilder och då reagerar bland annat övriga sponsorer och utställare på att varför är det ingen kontroll på fotograferna? varför skall vi betala stora summor för att få vara här när fotograferna tjänar pengar utan att göra något alls elelr betala något alls. 

Jag har alltid och kommer alltid kontakta arrangörer innan jag åker ut på något. Detta anser jag är vanligt hyfs. 

Nu till andemeningen med artikeln.  Den artikel uppkom efter ett väldigt stort diskussion forum där en fotograf valde att fakturera för bildstöld. (brott mot upphovsrättslagen) och många reagerade och smutskastade fotografer och menade att alla var dumma i huvudet som fakturerade för något som de faktiskt fick skylla sig själva för när de la ut en bild på internet.  Därför belyser nu distrikt Dalarna att det är ett brott och skall hanteras där efter.

// Mathias Eriksson Event-bilder.se

Kameratrollet
2015-09-11 08:33
#4

Accrediteringen blir nog tandlös i och med att fotografering för privatpersoner tillåts. Så länge man inte ingått avtal om att bilderna inte ska säljas vidare kommer ingen rättslig påföljd kunna efterlevas mer än att arrangören väljer att porta dig.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
event-bilder
2015-09-11 09:11
#13

#4 

Att bli portad från hela klubbens område och avvisad under tävling kan vara nog så kännbart straff om man bli på kommen. och dessa regler är inför detta år sen får det utvärderas om det skall råda totalt fotot förbud om man inte är ackrediterad. 

Samt att en ansvarig på plats kan vanligtvis lätt se om du är kommersiell eller icke. är du där för privat bruk som det heter fotograferar du vanligtvis inte alla ekipage. 

Privat fotografering är ju tänk för t.ex. föräldrar som vill fotografera sin barn eller liknande.  alltså inte fotograferar hela klasser.

// Mathias Eriksson Event-bilder.se

Annons:
Kameratrollet
2015-09-11 09:46
#14

Tiden får avgöra. Jag tror det blir svårt att efterleva. Alla bär trots allt en kamera på sig.

event-bilder
2015-09-11 10:12
#15

#14 

får känslan av att du inte vill att det skall fungera.  Men ju mer folk bryter mot det desto hårdare fotoförbud kommer det bli.  Vilket kan resultera i total förbud om klubben inte har ackrediterat dig som fotograf.  De flesta har vett nog att följa vad arrangören säger, 

(även att ge bort bilder med logga på klassas som kommersiell fotografering. ) 

Men som du säger tiden får utvisa vad som kommer ske och hur det kommer hanteras. 

Det kan även väldigt enkelt sättas upp ett anslag att fotografering ej får ske mer än i privat bruk utan ackreditering på arenan och då även skrivas ut att brott  mot detta medför böter och/eller avvisning från området. Då är alla som kommer dit upplysta om vad som gäller.

// Mathias Eriksson Event-bilder.se

Kameratrollet
2015-09-11 10:30
#16

Du har helt rätt. Jag är ingen förespråkare av fotoförbud.

Ett sätt att kringgå är att fotografera som privatperson och ladda upp bilderna på nätet som ett galleri. Man behöver inte ens ha en prislista. Folk frågar ändå om de får köpa högupplösta bilder

Ett totalt fotoförbud kan i teorin hindra det. I praktiken nej, bara se på alla konserter.

Böter tror jag knappast på. Flygplatser har stöd för detta genom 13 kap 2010:770. Jag vet inte riktigt vad en ridanläggning skulle kunna hänvisa till för att verkställa böter.

event-bilder
2015-09-11 10:48
#17

du förespråk alltså att inte lyssna på arrangörerna och göra lite som du vill iaf. gäller det även adnra saker ? 

det är ett sätta att kring gå ja men den som ser att du dokumenterar alla hästarna kan väldigt snabbt räkna ut att du inte är där som privatperson utan mer kommersiellt intresse och då avvisa dig från platsen. 

Fotograferar många konserter och det är vissa som har foto förbud och då är det 99% som följer den sen finns de som väljer att inte göra det. att inte följa det arrangören säger är både moraliskt fel men även lagligt fel och det kan leda till vite och/eller avvisning från området med omedelbar verkan. 

En ridanläggning kan helt enkelt sätta biljetter och köper du en biljett godkänner du det biljett avtal som gäller. fotograferar du för kommersiellt användande så bryter du mot avtalet. väldigt enkelt. På samma sätt som en konsert arena.

// Mathias Eriksson Event-bilder.se

Kameratrollet
2015-09-11 11:09
#18

99%  följer fotoförbud på konserter? Se exempelbild.

Du kommer som arrangör aldrig kunna bevisa under arrangemanget att en person är där som privatperson eller inte, om det nu inte är fråga om loggor på tröjor t.ex.

En biljett skulle man kunna använda sig av och då står avtalet där, t.ex. totalt fotoförbud. Är det inte totalt utan fritt för privatpersoner kan man återigen kringgå, se mitt tidigare inlägg.

Ser man till länken i trådstarten kommer ackrediteringen enbart gälla tillgång till tävlingsplatsen, så med teleobjektiv och högupplöst sensor från läktaren är man på det torra 😃

event-bilder
2015-09-11 11:25
#19

Du är verkligen ute för att kringgå hela idén med att detta införs och att de behövs. vilket gör att det inte är värt att diskutera det med dig. Om alla valde att kring gå regler och avtal så skulle allting helt enkelt bli kaos. 

inlägget hänvisar till tävlingsplatsen det är alltså hela arenan. inte bara tävlingsbanan utan även läktare, stall, och all övrig mark som ingår i arrangörens yta. 

För att stävja det skriver arrangören helt enkelt in att det även gäller försäljning av bilder fter evenemanget och om det upptäcks kan vite och /eller nekad tillträde till deras samt andras arenor komma ifråga som straff.

Förstår vad namnet troll kommer ifrån :P

// Mathias Eriksson Event-bilder.se

Kameratrollet
2015-09-11 11:31
#20

Tråkigt att du tycker så. Jag har inga som helst problem att diskutera med dig.

Jag är inte 12 år. "Uppvigling till avtalsbrott". Kom ned på jorden.

Annons:
event-bilder
2015-09-11 11:46
#21

jag har inga problem att diskutera med dig men det enda du gör är att kringgå de regler som finns av olika anledningar.  Du strävar alltså efter att kringgå regler och avtal. hoppas du inte lever efter dessa tankar ute i övriga livet också. 

Jag väljer nu att ta bort de delarna i min kommentar som är väldigt mångt utanför denna tråden.

// Mathias Eriksson Event-bilder.se

event-bilder
2015-09-11 11:53
#22

bara en kul parentes. bilden du visar är från 2012 (enligt arkivet. kan vara ännu äldre fast de valde att publicera den hos direktpress 2012). vet ej vilken konsert men har svårt att se att det var fotoförbud på den.

// Mathias Eriksson Event-bilder.se

Kameratrollet
2015-09-11 12:21
#23

Hur tänker du nu? Aldrig sett mobiltelefoner lysa från publikhavet?

event-bilder
2015-09-11 12:43
#24

jo väldigt många gånger men inte eda n2013 när livenation började skriva in fotoförbud i sina avtal. 

Däremot på de konserter där det inte råder förbud ser jag det väldigt ofta än idag. så ofta att artister nu börjar be publiken.

Men nu är vi väldigt off topic

// Mathias Eriksson Event-bilder.se

Kameratrollet
2015-09-11 13:18
#25

Okej, Beyonces kända fotoförbud på Globen som alla dagstidningar bojkottade. Jag förstår inte varför du tror att det skulle bli annorlunda på en hästshow. Sedan mobilkamerans intåg är det svårt att hålla ett fotoförbud.

Live Nation har visst bara förbud mot systemkamera. Bara till att ha en kamera som inte är ett system så är man på det torra, t.ex. Nikon P900 eller FZ200

Upp till toppen
Annons: