Annons:
Etikett12-uppdrag-bildförsäljning
Läst 1470 ggr
ks.gerbil
11/14/15, 4:00 PM

Det här med betalning

Jaaa jag vet, jätte ut-tjatat. Jag har försökt läsa mig klokare på gamla inlägg men jag fattar fortfarande inte. Jag har hittills tat bilder gratis och har nu tänkt att börja ta typ 20 spänn/bild. Som jag fattat så får man göra detta enbart med bilder från olika tävlingar men man får inte göra detta om man åker till någon och har en "photosession" för då blir det att man jobbar svart. Har jag fattat rätt? Hur gör man sig själv till ett företag isf? Låter jätte invecklat tycker jag.

Gerbil-hemsidan hittar du R

Annons:
event-bilder
11/15/15, 10:05 AM
#1

som hobby får du sälja färdiga produkter ( alltså bilder från tävlingar t.ex.) där emot får du inte göra reklam för det och inte ta beställningar innan tävlingen

du får inte erbjuda tjänst över huvud taget som hobby fotograf.  
Verksamt.se finns info om hur du startar företag.

// Mathias Eriksson Event-bilder.se

ks.gerbil
11/15/15, 5:54 PM
#2

Men om man inte får göra reklam för det så borde man inte få ha en facebook sida för det eller ju? Massa som har det och ingen säger ju åt dem? heheh

Gerbil-hemsidan hittar du R

event-bilder
11/16/15, 7:58 AM
#3

ha en facebook sida får du ha för att visa upp dina alster och vad du gör. där emot får du inte skriva ut 
t.ex. "jag kommer vara på **** och bildern går att köpa efteråt. "

// Mathias Eriksson Event-bilder.se

RoyalSnake
11/17/15, 4:17 PM
#4

Ringde och hörde med skatteverket om detta. De ville dock inte godkänna mig som egenföretagare. Så himla tråkigt. Så, vad gör man? Känner ju att jag vill ha mer frihet liksom. ;/

event-bilder
11/17/15, 4:20 PM
#5

blir du inte godkänt som företagare så är det jobbigare. då har skatteverket bedömt att du inte har det underlag som krävs för att få vara företagare. 

Då finns det bara ett alternativ och det är frilans finans men läs på deras avtal och hur mycket som försvinner och sånt innan du börjar med det.

// Mathias Eriksson Event-bilder.se

ks.gerbil
11/17/15, 8:45 PM
#6

då förstår jag bättre tack 🙂 Tråkigt att det är många som inte bryr sig/vet om detta. Ser massa 15-16 åringar som skriver precis det du beskriver här utan att vara ett företag 😛jag håller mig nog till reglerna iaf heheh

Gerbil-hemsidan hittar du R

Annons:
Killen
11/27/15, 10:01 PM
#7

Jag hade ingen aning om att man inte fick sälja bilder utan att vara ett företag, ser så många som skriver inför tävlingar att de ska dit och kommer sälja, säg till om jag ska fota er. Eller tonåringar som skriver på ex hästnet att de fotar och det kostar x antal för bilderna.

kissmekate.blogg.se

event-bilder
11/27/15, 10:18 PM
#8

sälja bilder efter tävlingen är inget problem men göra reklam för det innan eller erbjuda sig att åka ut och fotografera det är tjänsteerbjudande och det får du inte göra som hobby.

// Mathias Eriksson Event-bilder.se

Killen
11/27/15, 10:57 PM
#9

#8 fast det är det de flesta gör, reklam innan, erbjuder att åka ut till stallet och fota för pengar. Fast nu tror jag att det är ytters få som Kommer åka fast, om någon ens har gjort det

kissmekate.blogg.se

event-bilder
11/28/15, 7:38 AM
#10

så bara för att folk inte "åker fast" så är det bara köra på anser du ? 

det finns de som åker di och i vissa fall blir det böter i andra får de bara inte starta företag och liknande. 

Är personen minderårig så är det föräldrarna som får ta smällen.

// Mathias Eriksson Event-bilder.se

Killen
11/28/15, 10:06 AM
#11

Nej verkligen inte, vart skriver jag att det är ok ?

kissmekate.blogg.se

event-bilder
11/28/15, 12:14 PM
#12

du skriver det inte rakt ut utan du antyder det i och med din text. 
"Fast nu tror jag att det är ytters få som 

Kommer åka fast, om någon ens har gjort det" 

det är tyvärr så här väldigt många ser på det och fortsätter därför bryta mot lagarna.

// Mathias Eriksson Event-bilder.se

Killen
11/28/15, 4:08 PM
#13

Sen är frågan också hur det är om det står" jag kommer ut och fotar , 10 bilder gratis sen kostar det x kr per bild". Hur räknas det? Vill klargöra att jag inte gör så då jag bara fotar min egen häst eller stallkompisars (gratis).

kissmekate.blogg.se

Annons:
event-bilder
11/28/15, 5:42 PM
#14

det är att göra reklam och det är inte heller något du får göra som hobby. 
Hobby får sälja produkter , det får inte erbjuda tjänster eller göra reklam.
att göra reklam hänvisas till att fotografen har ett vinst intresse och mål att tjäna pengar och det får du inte ha som hobby utan då skall du skaffa f-skatt.

// Mathias Eriksson Event-bilder.se

Upp till toppen
Annons: